Výber legislatívnych zmien a noviniek za december 2024
1. VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV
ZMENA NARIADENIA, KTORÝM SA USTANOVUJE VÝŠKA ÚHRAD ZDRAVOTNEJ POISŤOVNE ZA POSKYTOVANIE ZUBNO-LEKÁRSKEJ POHOTOVOSTNEJ SLUŽBY A AMBULANTNEJ POHOTOVOSTNEJ SLUŽBY, SPÔSOB VÝPOČTU A PRAVIDLÁ VÝPOČTU TÝCHTO ÚHRAD
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 420/2024 z. z., ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 115/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška úhrad zdravotnej poisťovne za poskytovanie zubno-lekárskej pohotovostnej služby a ambulantnej pohotovostnej služby, spôsob výpočtu a pravidlá výpočtu týchto úhrad v znení neskorších predpisov (úplné znenie nariadenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Zvýšenie maximálnych a pevných úhrad z prostriedkov verejného zdravotného poistenia pre ambulancie zubno-lekárskej pohotovostnej služby a pre ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby tak, aby sa zabezpečilo primerané finančné krytie ekonomicky oprávnených nákladov.
Popis:
V nadväznosti na ustanovenie minimálnej mzdy pre rok 2025, na zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a na ustanovenia v Osobitných ustanoveniach o odmeňovaní niektorých zdravotníckych pracovníkov (§ 80a až § 80b) podľa zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2024 Z. z., ktorými dochádza k úprave minimálnych mzdových nárokov zamestnanca a k úprave základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, dôjde u poskytovateľov ambulancií pohotovostných služieb k zvýšeniu mzdových nákladov u sestier. Nakoľko uvedené zmeny budú mať priamy dopad na zvýšenie ekonomicky oprávnených nákladov u týchto poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktoré nie sú zohľadnené v súčasnosti stanovených úhradách pre ambulancie pohotovostných služieb, je potrebné zvýšené ekonomicky oprávnené náklady premietnuť do úhrad z verejného zdravotného poistenia pre zubno-lekársku pohotovostnú službu a ambulantnú pohotovostnú službu.
Účelom novely nariadenia je upraviť výšku úhrad pre ambulancie pohotovostných služieb z prostriedkov verejného zdravotného poistenia tak, aby sa zabezpečilo primerané finančné krytie ekonomicky oprávnených nákladov u týchto poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Nariadením sa upravuje maximálna výška úhrady za jeden bod zdravotného výkonu a maximálna výška úhrady na jedného poistenca verejného zdravotného poistenia mesačne pre ambulancie zubno-lekárskej pohotovostnej služby. Upravuje sa výška mesačnej paušálnej úhrady za poskytovanie zdravotnej starostlivosti v ambulancii pevnej ambulantnej pohotovostnej služby na jednu ambulanciu pevnej ambulantnej pohotovostnej služby. Zmenou týchto úhrad pre ambulancie pohotovostných služieb sa zabezpečí primerané finančné krytie ekonomicky oprávnených nákladov pre tieto ambulancie z verejného zdravotného poistenia, čím sa prispeje k zlepšeniu poskytovania zdravotnej starostlivosti v tomto segmente.
ZMENA NARIADENIA O ZÁUJME SLOVENSKEJ REPUBLIKY UDELIŤ NÁRODNÉ VÍZUM VYBRANÝM SKUPINÁM ŠTÁTNYCH PRÍSLUŠNÍKOV TRETÍCH KRAJÍN
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 421/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 113/2023 Z. z. o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vybraným skupinám štátnych príslušníkov tretích krajín v znení neskorších predpisov (úplné znenie nariadenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Predĺženie účinnosti nariadenia vlády o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vybraným skupinám štátnych príslušníkov tretích krajín aj pre rok 2025 a úprava niektorých podmienok pre udelenie národného víza.
Popis:
Na základe poznatkov aplikačnej praxe sa predlžuje účinnosť nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 113/2023 Z. z. o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vybraným skupinám štátnych príslušníkov tretích krajín aj pre rok 2025 a upraviť niektoré podmienky pre udelenie národného víza. Dôvodom úpravy je skutočnosť, že sektor cestnej dopravy dlhodobo zápasí s nedostatkom pracovnej sily, a to najmä u profesionálnych vodičov nákladných vozidiel a autobusov. Na základe uvedeného sú dopravcovia nútení hľadať pracovnú silu v tretích krajinách. K úprave sa pristupuje aj z dôvodu, že na vydanie Osvedčenia vodiča pre medzinárodnú nákladnú cestnú dopravu v prenájme alebo za úhradu podľa licencie Spoločenstva pre štátneho príslušníka tretej krajiny (podľa § 6a zákona 56/2012 Z. z. o cestnej doprave) je potrebné predložiť jeho doklad o pobyte na území SR, preto zmenený postup udeľovania prechodného pobytu na účel zamestnania, účinný od 15.07.2024 (štátny príslušník tretej krajiny môže vykonávať zamestnanie od dňa platnosti potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a má prijatú žiadosť o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania spolu so všetkými náležitosťami, do právoplatného skončenia konania o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania), nie je možné v medzinárodnej doprave využiť.
Inštitút národných víz, predstavujúci schému pre zrýchlený a zjednodušený prístup štátnych príslušníkov tretích krajín na trh práce, výrazne pomáha slovenským dopravcom, špeciálne v situácii, v ktorej sa slovenský pracovný trh nachádza. Právna úprava umožní udeľovanie národného víza na účel zamestnania aj v roku 2025 štátnym príslušníkom vybraných tretích krajín, ktorí budú zamestnaní v zamestnaní vodič autobusu a vodič ťažkého nákladného vozidla, kamiónu (medzinárodná doprava), spolu v počte najviac 5 000 udelených národných víz.
Zároveň sa zavedie nová podmienka pre držiteľa národného víza požiadať o prechodný pobyt na účel zamestnania najneskôr do 6 mesiacov odo dňa udelenia národného víza (u toho istého zamestnávateľa). Jej nesplnenie sa bude považovať za neplnenie účelu, na ktoré bolo národné vízum udelené, a bude dôvodom na jeho zrušenie. Prechodný pobyt na účel zamestnania je vyššia forma oprávneného pobytu oproti národným vízam v záujme Slovenskej republiky. Štátnemu príslušníkovi tretej krajiny poskytuje väčšie výhody z neho vyplývajúce a jeho zastabilizovanie pre pracovný trh Slovenskej republiky. Uvedené sa zavedie s cieľom zníženia rizika zneužívania schémy národných víz na ľahší vstup do schengenského priestoru a do iných krajín EÚ.
VYHLÁŠKA O ČINNOSTI PEDAGOGICKÉHO ZAMESTNANCA AKO ŠPORTOVCA, TRÉNERA A UMELCA
- Vyhláška Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky č. 404/2024 Z. z. o činnosti pedagogického zamestnanca ako športovca, trénera a umelca (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Určenie okruhu umeleckých povolaní, ktoré na účely zaradenia do vyššieho kariérového stupňa úspešných umelcov spĺňajú podmienku súvisu s vyučovacími predmetmi v základnej alebo v strednej škole; ustanovenie podrobností o dokladoch, ktorými sa preukazuje umelecká činnosť v zahraničí a podrobností o dokladoch, ktorými sa preukazuje činnosť športovca, trénera a umelca na účely zaraďovania do vyššieho kariérového stupňa a podrobností o spôsobe preukazovania výkonu činnosti umelca.
Popis:
Cieľom vyhlášky je:
- ustanovenie podrobností o dokladoch, ktorými sa preukazuje činnosť športovca, trénera a umelca na účely zaraďovania do vyššieho kariérového stupňa, a podrobností o spôsobe preukazovania výkonu činnosti umelca,
- určenie okruhu umeleckých povolaní, ktoré na účely zaradenia do vyššieho kariérového stupňa úspešných umelcov spĺňajú podmienku súvisu s vyučovacími predmetmi v základnej škole alebo v strednej škole,
- ustanovenie podrobností o dokladoch, ktorými sa preukazuje umelecká činnosť v zahraničí.
VYHLÁŠKA, KTOROU SA USTANOVUJE VZOR DÔCHODKOVEJ PROGNÓZY
- Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 392/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor dôchodkovej prognózy (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Vzor dôchodkovej prognózy, podrobnosti o jej obsahu, spôsob určenia predpokladaného dôchodkového veku poistenca, parametre, predpoklady a pravidlá na určenie jednotlivých dôchodkových prognóz a na určenie vplyvu inflácie na výšku prognózovaných dôchodkov.
Popis:
Slovenská republika sa v minulosti zaviazala, že zlepší celkovú transparentnosť dôchodkového systému, okrem iného aj zvýšením informovanosti občanov o ich dôchodkových nárokoch. Dlhodobým cieľom a snahou ministerstva v tejto oblasti je poskytovanie komplexných informácií o stave dôchodkového zabezpečenia jednotlivca a s tým súvisiaca podpora finančného plánovania v súvislosti s odchodom do dôchodku. Od roku 2019 dostávajú účastníci doplnkového dôchodkového sporenia prehľadnejší a informačne bohatší výpis z osobného účtu účastníka a poberateľa dávky obsahujúci aj prognózu ich budúceho dôchodku z tohto systému, o dva roky neskôr (v roku 2021) začali obdobný výpis z osobného dôchodkového účtu sporiteľa obsahujúci aj prognózu dôchodku zasielať aj dôchodkové správcovské spoločnosti.
Novela zákona preto reagovala na súčasný stav, kedy informovanosť obyvateľov o ich budúcich dôchodkových nárokoch z dôchodkového poistenia (I. pilier) stále nie je dostatočná. Aktuálne má poistenec v rámci dôchodkového poistenia sprístupnené informácie o jeho dôchodkovom poistení prostredníctvom elektronického účtu poistenca, z ktorého však nie sú zrejmé budúce dôchodkové nároky poistenca, a ktorý si musí poistenec osobne aktivovať. Z vyššie uvedených dôvodov sa uvedenou novelou zákona zaviedol právny rámec pre zabezpečenie lepšej informovanosti a zrozumiteľnosti informácií o budúcich dôchodkových nárokoch nielen z dôchodkového poistenia (I. pilier), ale z celého povinného dôchodkového systému, teda aj zo starobného dôchodkového sporenia (II. pilier), a to prostredníctvom jedného dokumentu - dôchodkovej prognózy, ktorú bude vyhotovovať a zasielať poistencom Sociálna poisťovňa. Tá zašle dôchodkovú prognózu prvýkrát v roku 2026 každému poistencovi, ktorý po 18. roku života bol k 31. decembru 2025 (t. j. ku dňu, ku ktorému bude Sociálna poisťovňa dôchodkovú prognózu vyhotovovať) aspoň jeden deň dôchodkovo poistený. Aby Sociálna poisťovňa mohla naplniť novelou zákona uloženú povinnosť, bola v súvislosti s dôchodkovou prognózou súčasne ustanovená povinnosť aj ministerstvu, vydať vykonávací právny predpis (vyhlášku).
Vyhláška je základom pre vytvorenie individualizovaného dokumentu zahŕňajúceho informácie z I. a II. piliera, ktorý občanovi uľahčí porozumieť stavu a predpokladanej hodnote jeho dôchodkových nárokov a dôchodkových úspor, a upozorní občana, ako jeho vlastné rozhodnutia môžu mať vplyv na výšku jeho budúceho dôchodku. Ustanovuje sa jednotný vzor dôchodkovej prognózy a detailná úprava jej obsahu tak, aby Sociálna poisťovňa mohla vyhotoviť personalizovanú dôchodkovú prognózu pre ktoréhokoľvek poistenca nachádzajúceho sa v akejkoľvek životnej situácii. Pravidlá pre vyhotovenie alternatívnej prognózy dôchodkov a pre určenie predpokladaného dôchodkového veku sú obsiahnuté v paragrafových ustanoveniach (§ 3 a § 4 návrhu vyhlášky), parametre, predpoklady a pravidlá pre výpočet samotnej výšky prognózovaných dôchodkov z I. piliera a z II. piliera a na určenie vplyvu inflácie na výšku prognózovaných dôchodkov sú ustanovené v prílohách č. 2 až 4. Okrem iných parametrov sa zohľadní najmä priemerný osobný mzdový bod, obdobie dôchodkového poistenia, aktuálna dôchodková hodnota, produktivita práce, vekový bonus a mesačné výnosy investičnej stratégie.
ZÁKON O INTEGROVANEJ POSUDKOVEJ ČINNOSTI
- Zákon č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. augusta 2025, 1. septembra 2025
Anotácia:
Odstránenie nejednotnosti v posudzovaní zdravotného postihnutia, lepšia koordinácia procesov posudzovania, centralizácia procesu posudzovania, zrýchlenie posudzovania, dôraz na seba identifikáciu klienta za použitia 12 otázkového formuláru.
Popis:
Predmetným zákonom Slovenská republika napĺňa úlohu vyplývajúcu z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky „Komponent 13 - Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálnozdravotná starostlivosť", v rámci ktorého sa Slovenská republika zaviazala k reforme posudkovej činnosti. Cieľom reformy je odstrániť nejednotnosť v posudzovaní zdravotného postihnutia a dlhodobých potrieb starostlivosti, zaviesť lepšiu koordináciu procesov posudzovania s cieľom zefektívniť posudzovanie klienta, centralizovať proces posudzovania, zrýchliť posudzovanie, pričom jeden posudok bude slúžiť na viaceré účely.
V reforme sa okrem lekárskeho posúdenia kladie dôraz najmä na seba identifikáciu klienta za použitia 12 otázkového formuláru inšpirovaný metodikou Whodas a sociálnu posudkovú činnosť, pri ktorej sa využije 36 otázkový formulár taktiež inšpirovaný metodikou Whodas, ktorý má za úlohu precíznejšie posúdenie klienta, jeho potrieb a jeho sociálnej situácie. Hlavným prínosom je, že výkon posudkovej činnosti bude centralizovaný na jeden subjekt - posudzovanie budú vykonávať výlučne úrady práce, sociálnych vecí a rodiny (pre 3 oblasti na účely: peňažných príspevkov na kompenzáciu, sociálnych služieb, sociálnych podnikov) podľa jednotnej metodiky, čím sa zjednoduší postup pre žiadateľa. Pri reforme posudkovej činnosti sa kladie veľký dôraz na sociálnu posudkovú činnosť a z toho dôvodu bude sociálna posudková činnosť vykonávaná v domácom prostredí klienta po podaní žiadosti klienta na Úrade práce sociálnych vecí a rodiny a až následne sa bude vyhotovovať lekársky posudok. Posudkový lekár bude disponovať pri vyhotovovaní lekárskeho posudku informáciami o klientových potrebách a sociálnej situácii. V reforme posudkovej činnosti sa zavádza inštitút konzília, ktorého hlavným účelom je odstrániť rozpory medzi sociálnym posudkom a lekárskym posudkom a poskytuje priestor sociálnemu pracovníkovi a posudkovému lekárovi už na prvom stupni odstrániť vzniknuté rozpory a v čo najširšej možnej miere pomôcť klientovi.
NARIADENIE, KTORÝM SA USTANOVUJE MAXIMÁLNA CENA ZA REGULOVANÚ DODÁVKU TEPLA PRE VYBRANÝCH KONCOVÝCH ODBERATEĽOV TEPLA NA ROK 2025 A PODMIENKY JEJ UPLATNENIA
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 382/2024 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna cena za regulovanú dodávku tepla pre vybraných koncových odberateľov tepla na rok 2025 a podmienky jej uplatnenia (úplné znenie nariadenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Zastropovanie ceny tepla za rok 2025 na úrovni roka 2023 pre koncových odberateľov v bytových budovách a koncových odberateľov tepla v zariadeniach sociálnych služieb zapísaných do registra sociálnych služieb, prevádzkach zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, študentských domovoch, pri ktorom sa pokrytie rozdielu medzi cenou tepla schválenou alebo určenou Úradom pre reguláciu sieťových odvetví a cenou tepla, ktorú určí vláda SR týmto nariadením, vysporiada prostredníctvom úhrady od ministerstva hospodárstva.
Popis:
Nariadenie vlády reaguje na energetickú krízu a jej negatívne dôsledky, ktoré sa prejavujú v sektore domácností. Zavedie sa spôsob riešenia situácie spojenej s vysokým nárastom cien tepla na území Slovenskej republiky a jej dopadom na odberateľov tepla v bytových budovách stanovenímmaximálnej ceny za regulovanú dodávku tepla (ďalej len „maximálna cena tepla“) pre koncových odberateľov v bytových budovách a koncových odberateľov tepla v zariadeniach sociálnych služieb zapísaných do registra sociálnych služieb, prevádzkach zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, študentských domovoch, pre ktorých bude cena tepla v roku 2025 zastropovaná na úrovni roka 2023. Pokrytie rozdielu medzi cenou tepla schválenou alebo určenou Úradom pre reguláciu sieťových odvetví a cenou tepla, ktorú určí vláda Slovenskej republiky týmto nariadením, sa vysporiada prostredníctvom úhrady od Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
NARIADENIE, KTORÝM SA USTANOVUJE MAXIMÁLNA CENA ZA ČASŤ REGULOVANEJ DODÁVKY PLYNU A CENA ZA PRÍSTUP DO PREPRAVNEJ SIETE A PREPRAVU PLYNU PRE KONCOVÝCH ODBERATEĽOV PLYNU V DOMÁCNOSTI, MAXIMÁLNA CENA ZA ČASŤ REGULOVANEJ DODÁVKY ELEKTRINY PRE VYBRANÝCH ZRANITEĽNÝCH ODBERATEĽOV ELEKTRINY A MAXIMÁLNA CENA ZA ČASŤ REGULOVANEJ DODÁVKY PLYNU A CENA ZA PRÍSTUP DO PREPRAVNEJ SIETE A PREPRAVU PLYNU PRE VYBRANÝCH ZRANITEĽNÝCH ODBERATEĽOV PLYNU NA ROK 2025 A PODMIENKY ICH UPLATNENIA
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 384/2024 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu a cena za prístup do prepravnej siete a prepravu plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti, maximálna cena za časť regulovanej dodávky elektriny pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny a maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu a cena za prístup do prepravnej siete a prepravu plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov plynu na rok 2025 a podmienky ich uplatnenia (úplné znenie nariadenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Zastropovanie cien dodávky plynu pre odberateľov plynu v domácnosti a cien dodávky elektriny a plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov na rok 2025 na úrovni roku 2024.
Popis:
Nariadenie vlády reaguje na negatívne dôsledky energetickej krízy, ktoré sa naďalej prejavujú v sektore domácností a ostatných skupinách zraniteľných odberateľov elektriny a plynu na území Slovenskej republiky. Obsahom nariadenia vlády je zastropovanie cien dodávky plynu pre odberateľov plynu v domácnosti a cien dodávky elektriny a plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov na rok 2025, a to na úrovni roku 2024, pre ktorý sa nariadením vlády Slovenskej republiky č. 463/2023 Z. z. určili stropy cien elektriny a plynu a zaviedli sa príslušné kompenzácie dodávateľom elektriny a plynu. Nariadenie tiež zabezpečuje zastropovanie výšky regulovaných poplatkov za prístup do prepravnej siete a prepravu plynu pre koncových odberateľov v domácnosti a vybraných zraniteľných odberateľov plynu.
NOVELA ZÁKONA O DÔVERYHODNÝCH SLUŽBÁCH
- Zákon č. 365/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o dôveryhodných službách) v znení zákona č. 211/2019 Z. z. a ktorým sa mení zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
V reflexii na potrebu implementácie EÚ právnej úpravy a zvýšenia celkovej úrovne poskytovania dôveryhodných služieb sa zavádza úprava tzv. európskej peňaženky digitálnej identity ako harmonizovaného prostriedku elektronickej identifikácie, ktorý umožní bezpečný prístup k verejným a súkromným službám.
Popis:
Úpravou zákona o dôveryhodných službách sa zvýši celková úroveň poskytovania dôveryhodných služieb na národnej úrovni, ako aj v rámci európskeho spoločenstva. Jedným z najdôležitejších doplnení v zákone sú ustanovenia o európskej peňaženke digitálnej identity. Účelom európskej peňaženky digitálnej identity je poskytnúť fyzickým a právnickým osobám v celej Únii harmonizovaný prostriedok elektronickej identifikácie, ktorý im umožní vykonávať autentifikáciu a zdieľať údaje súvisiace s ich totožnosťou. Prostredníctvom európskej peňaženky digitálnej identity sa poskytne bezpečný prístup k verejným a súkromným službám prostredníctvom zlepšeného ekosystému dôveryhodných služieb a prostredníctvom overených dôkazov totožnosti a elektronických osvedčení atribútov, ako sú napríklad akademické kvalifikácie vrátane vysokoškolských titulov alebo iné dosiahnuté formy vzdelania alebo odbornej kvalifikácie. Cieľom európskeho rámca digitálnej identity je dosiahnuť posun od výlučného využívania vnútroštátnych riešení digitálnej identity k poskytovaniu elektronických osvedčení atribútov platných a právne uznávaných v celej Únii. Poskytovatelia elektronických osvedčení atribútov by mali profitovať z jasného a jednotného súboru pravidiel, zatiaľ čo orgány verejnej moci by mali mať možnosť využívať elektronické dokumenty v určitom stanovenom formáte.
V súvislosti s uvedeným sa zákonom upravujú aj úlohy a pôsobnosť Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v oblasti digitálnej identifikácie a elektronického osvedčenia atribútov. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky bude na základe tohto zákona poskytovať európsku peňaženku digitálnej identity ex offo, zároveň však poskytovať európsku peňaženku digitálnej identity bude môcť každý subjekt verejného, ako aj súkromného sektora, ktorý bude spĺňať požiadavky nariadenia (EÚ) č. 910/2014 v platnom znení, zákona o dôveryhodných službách a schémy európskej peňaženky digitálnej identity vydanej Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky.
Zákonom sa tiež upravujú postupy ako sa stať poskytovateľom európskej peňaženky digitálnej identity. Ustanovenia upravujúce vydávanie mandátnych certifikátov budú platné do 01.01.2027 v zmysle nariadenia (EÚ) č. 910/2014 v platnom znení, ktoré už priamo v oddiele 9 (Elektronické osvedčenie atribútov) upravuje prvky elektronickej identifikácie, ktoré možno využívať na preukázanie konať za inú osobu. Taktiež sa dopĺňajú ustanovenia o kontrole, kde sa dopĺňa postavenie a právomoci úradu v súvislosti s európskou peňaženkou digitálnej identity. Zároveň sa v zákone upravujú a precizujú postupy po vykonaní kontroly.
NOVELA ZÁKONA O CENÁCH
- Zákon č. 368/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Zavedenie elektronického systému zverejňovania cien vybraných tovarov.
Popis:
Dôsledkom vojny na Ukrajine a pandémie COVID-19 bol značne ovplyvnený aj vývoj cien, ktorý má významný vplyv na vývoj životnej úrovne a sociálny i ekonomický rozvoj. Novela preto vychádza z jedného z cieľov Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2023 - 2027 v oblasti cenovej politiky, ktorým je zvýšenie miery reakcie verejnej politiky v oblasti cien a cenových orgánov na extrémne nežiadúci cenový vývoj životne dôležitých tovarov. Tento systém má slúžiť na informovanie verejnosti o cenovom vývoji vybraných tovarov, uľahčenie orientácie na trhu pre slovenských spotrebiteľov, ktorí vďaka tomuto systému budú môcť napr. nájsť najlacnejšie potrebné tovary, cenovú históriu, zľavy tovarov, vytvorenie si nákupného zoznamu a pod.
V prvom kroku pôjde o zvýšenie transparentnosti cien vybraných základných potravín a v budúcnosti pri nepriaznivých cenových výkyvoch môže dôjsť k doplneniu iných dôležitých tovarov. Pre predajcov bude štátom vytvorené spoločné miesto, kde budú vybrané predávané tovary sústredené. Cieľom zákona je preto v rámci existujúcej kompetencie ministerstva zabezpečovať zriadenie webového sídla na účel informovania o plnení úloh podľa tohto zákona vytvorenie celkového legislatívneho rámca pre zavedenie elektronického systému zverejňovania cenových informácií o vybraných tovaroch. Zákonná povinnosť oznamovať cenové informácie o vybraných tovaroch je daná pre predajcov podľa určeného kritéria obratu, avšak dobrovoľne sa budú môcť zapojiť aj ostatní predajcovia, ktorí budú mať záujem tiež využiť túto štátnu platformu na zverejnenie cien nimi predávaných vybraných tovarov.
NOVELA ZÁKONA O DANI Z PRIDANEJ HODNOTY
- Zákon č. 354/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 17.12.2024, 1. januára 2025, 30. júna 2025, 1. júla 2025
Anotácia:
Realizácia špecifických opatrení v oblasti práva na odpočítanie dane, s cieľom zabezpečiť presnosť odpočítanej dane z tovarov a služieb a tým aj neutralitu daňového zaťaženia.
Popis:
Primárnym cieľom novely je realizácia špecifických opatrení v oblasti práva na odpočítanie dane, ako aj jeho opráv a úprav. Sleduje sa prijatie takých pravidiel zodpovedajúcich základným požiadavkám spoločného systému DPH, cieľom ktorých je zabezpečiť presnosť odpočítanej dane z tovarov a služieb a tým aj neutralitu daňového zaťaženia. Zmenami a doplnením zákona o DPH dôjde najmä k rozšíreniu prípadov, na ktoré sa bude vzťahovať povinnosť opravy odpočítanej dane, k spresneniu legálnej definície pojmu „investičný majetok“ a k úprave pravidiel v oblasti úpravy odpočítanej dane pri investičnom majetku.
V oblasti opravy odpočítanej dane podľa § 53 zákona o DPH budú zohľadnené aj iné prípady, ako len situácie, keď oprave odpočítanej dane predchádza oprava základu dane na strane dodávateľa tovaru alebo služby. V praxi totiž môžu nastať aj iné situácie, ktoré by odôvodňovali vykonať opravu odpočítanej dane, a to vo všeobecnosti v prípade, keď nastane zmena vo faktoroch použitých pri určení výšky odpočítanej dane. Tieto situácie však nie sú v súčasnom znení zákona o DPH zohľadnené. V tejto súvislosti sa doplní § 53 zákona o DPH ďalšími situáciami, kedy je, s ohľadom na realizáciu zásady neutrality, potrebné pristúpiť k vykonaniu opravy odpočítanej dane. Rozšírenie uplatňovania § 53 zákona o DPH sa zavedie aj vo vzťahu k investičnému majetku.
Zákon o DPH v platnom znení obsahuje pre svoje účely legálnu definíciu pojmu „investičný majetok“, ktorá sa uplatňuje naprieč celým týmto zákonom, no predovšetkým v rámci úpravy odpočítanej dane pri investičnom majetku. Keďže doterajšia definícia nie je dostatočná, nakoľko z nej nie je zrejmé, že pod tento pojem sa má zahŕňať výlučne dlhodobý majetok platiteľa, navrhuje sa jej spresnenie, aby jednoznačne vylučovala zásoby. Aktuálne platný a účinný vzorec, ktorým sa určuje výška buď dodatočne odpočítateľnej dane, alebo dodatočne neodpočítateľnej dane pri investičnom majetku, nereflektuje požiadavky kladené Smernicou Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení. V tejto súvislosti sa zavádza nový spôsob vykonávania úpravy odpočítanej dane pri investičnom majetku, a to tak pri zmene účelu použitia, ako aj pri zmene rozsahu použitia investičného majetku. Pôvodná technika výkonu úpravy odpočítanej dane zostane zachovaná, v súlade so Smernicou Rady 2006/112/ES, len pre situáciu dodania investičného majetku pred uplynutím obdobia na úpravu odpočítanej dane. Zároveň z dôvodu požiadaviek vyplývajúcich z aplikačnej praxe dôjde k úprave niektorých ustanovení zákona o DPH.
ZMENA OPATRENIA, KTORÝM SA USTANOVUJE ROZSAH REGULÁCIE CIEN A URČUJÚ SA MAXIMÁLNE CENY UNIVERZÁLNEJ SLUŽBY A POŠTOVÉHO PLATOBNÉHO STYKU PRE VNÚTROŠTÁTNY POŠTOVÝ STYK
- Oznámenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb č. 338/2024 Z. z. o vydaní opatrenia z 26. novembra 2024 č. 3/2024, ktorým sa mení opatrenie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb z 19. septembra 2016 č. 1/2016, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien a určujú sa maximálne ceny univerzálnej služby a poštového platobného styku pre vnútroštátny poštový styk v znení neskorších predpisov (úplné znenie oznámenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Úprava cien za poskytovanie univerzálnej služby a vykonávanie poštového platobného styku vo vnútroštátnom poštovom styku.
Popis:
Opatrenie ustanovuje rozsah regulácie cien a určenie maximálnych cien za poskytovanie univerzálnej služby a vykonávanie poštového platobného styku vo vnútroštátnom poštovom styku v nadväznosti na návrh predložený Slovenskou poštou, a. s., poskytovateľom univerzálnej služby. Úprava taríf regulovaných služieb vo vnútroštátnom styku reaguje na zvyšujúce sa prevádzkové náklady poskytovateľa univerzálnej služby, predovšetkým náklady rastúce z titulu inflácie, zvyšovania minimálnej mzdy a zohľadňuje vyššie jednotkové náklady v dôsledku pretrvávajúceho trendu poklesu poštových služieb, hlavne listových zásielok, balíkov podávaných v rámci univerzálnej služby a poštového platobného styku a zároveň zohľadňuje aj pokles celkových výnosov z univerzálnych služieb.
Cieľom úpravy taríf je aj postupne stabilizovať hospodárenie Slovenskej pošty, a. s., ktoré je nevyhnutnou podmienkou pre zabezpečovanie požadovanej kvality poskytovaných služieb. Ceny balíkov do 5 kg dodávaných na adresu sa zvyšujú o 0,60 €, v prípade podaja cez ePH o 0,50 €. Ceny balíkov do 5 kg dodávaných na poštu (alebo BalíkoBOXu a do PoštaPOINTu) sa nezvyšujú, resp. ceny takto dodávaných balíkov do 10 kg sa znižujú až o 0,60 €. Cieľom je motivovať zákazníkov, aby využívali predovšetkým dodávanie balíkov na poštu, ktoré je lacnejšie v porovnaní s dodajom zásielky na adresu. V priemere sa teda ceny balíkových služieb nezvyšujú. Ceny obyčajných listov do 50 g sa zvyšujú o 0,20 €. Zrušením tarifného pásma do 100 g a presunom týchto zásielok do vyššieho pásma 500 g sa ceny 100 g zásielok zvýšia o 0,70 €. Táto úprava sa zároveň premietne aj do ostatných zapísaných listových zásielok, ako sú doporučené listy, poistené listy a úradné zásielky. Listy do 2 kg zlacnejú o 0,50 € z dôvodu obmedzenia rozmerov, najmä hrúbky týchto listov, ktoré budú všetky dodávané do domových schránok. Cenový rozdiel medzi 1. a 2. triedou listových zásielok zostáva zachovaný, teda 0,50 €. Ceny obyčajných listov vzrastú v priemere o 15%. Služba „doporučene“ sa zvyšuje o 0,10 €, čím cena najviac využívaného doporučeného listu do 50 g vzrastie o 0,30 €, rovnako aj cena úradnej zásielky. Ceny doporučených listov vzrastú v priemere o 11 % a ceny úradných zásielok v priemere o 9 %. Zvýšenie cien v poštovom platobnom styku sa pohybuje v rozmedzí od 0,20 € do 0,50 € a predstavuje priemerné zvýšenie o 10 %.