Legislatívne zmeny a novinky

Výber legislatívnych zmien a noviniek za november 2024

Publikované: Autor: KRION

1.   VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV


NOVELA ZÁKONA O MAJETKU OBCÍ

  • Zákon č. 320/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:

Zmeny pri podávaní návrhov do obchodnej verejnej súťaže, doručovaní cenových ponúk pri priamom predaji majetku obce prostredníctvom elektronickej schránky, nová úprava krátkodobého nájmu majetku obce, resp. nájmu hnuteľnej veci, ktorej zostatková hodnota je nižšia ako 3 500 eur v prípade, ak súčasne ide o nájom majetku na verejnoprospešný účel.

Popis:

Cieľom zákona je úprava niektorých postupov pri nakladaní s majetkom obce, ktoré sa pri aplikácii v praxi javia ako problematické. Ide najmä o podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže, resp. doručovanie cenových ponúk pri priamom predaji majetku obce prostredníctvom elektronickej schránky. Zavedie sa, aby záujemcovia o kúpu majetku obce na základe obchodnej verejnej súťaže alebo pri priamom predaji majetku obce mali možnosť podávať návrhy, resp. doručovať cenové ponuky v podobe (listinnej alebo elektronickej), ktorú si sami zvolia. Ruší sa teda povinnosť využívať elektronickú schránku pri nakladaní s majetkom obcí.

Povinné podávanie návrhov, resp. doručovanie cenových ponúk prostredníctvom elektronickej schránky je problematické a to najmä z dôvodu, že obce pri nakladaní so svojím majetkom nie je  v postavení orgánov verejnej moci. S tým sú spojené aplikačné problémy vo vzťahu k zákonu č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov, a to najmä akým spôsobom má byť podaný návrh, resp. doručená cenová ponuka (formát dokumentu), akým spôsobom majú byť návrh, resp. cenová ponuka verifikované (elektronická pečať, elektronický mandátny certifikát) akým spôsobom má obec zistiť, či má záujemca aktivovanú elektronickú schránku atď. Rovnako je tento spôsob doručovania komplikovaný aj pre značnú časť záujemcov o kúpu/prenájom majetku, v dôsledku čoho môže dochádzať k poklesu predložených ponúk.

Aplikačné problémy si vyžiadali aj novú úpravu krátkodobého nájmu majetku obce. V praxi dochádza k situáciám, kedy je pre obec výhodné prenechať svoj majetok do nájmu aj za nižšie ako trhové nájomné v prípade nájmu hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur, resp. nájmu majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom mesiaci, ak účelom tohto nájmu je súčasne poskytnutie všeobecne prospešných služieb. Doteraz platná právna úprava takýto postup neumožňovala, čo spôsobovalo obci praktické problémy napr. pri  verejnoprospešných akciách, na konaní ktorých má záujem aj samotná obec, resp. ktoré sú v prospech všetkých obyvateľov obce.

Z uvedených dôvodov sa zavedie, aby obec mohla prenechať svoj majetok do nájmu za nižšie nájomné než je hodnota nájomného zistená na základe porovnania alebo všeobecná hodnota nájomného aj pri nájme hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur alebo pri nájme majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom mesiaci, ak súčasne ide o nájom na všeobecne prospešné služby. Obec pri aplikovaní tejto výnimky vychádza prioritne z účelu, na ktorý bude ďalej majetok obce slúžiť (všeobecne prospešné služby), a nie z právnej formy nájomcu (nezisková organizácia).


NOVELA ZÁKONA O SPOTREBNEJ DANI Z ELEKTRINY, UHLIA A ZEMNÉHO PLYNU

  • Zákon č. 326/2024 Z. Z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť:  1. decembra 2024, 1. januára 2025
Anotácia:

Úľava občanom a právnickým osobám, ktoré disponujú malými zdrojmi elektrickej energie - oslobodenie od povinnosti platenia dane a preukazovania záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie.

Popis:

Cieľom zákona je poskytnúť úľavu občanom a právnickým osobám, ktoré disponujú malými zdrojmi elektrickej energie, tým, že ich oslobodí od povinnosti platenia dane a preukazovania záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie.

To znamená, že zákon výrazne zníži administratívnu záťaž pri malých zdrojoch elektrickej energie a zároveň výrazne zníži záťaž príslušných štátnych orgánov, pričom negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy sú prakticky bezvýznamné, respektíve nie sú úmerné k nákladom vynakladaným pri administratívnej a kontrolnej činnosti príslušných štátnych orgánov. Zákon má za cieľ podporiť výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, s cieľom motivovať potencionálnych výrobcov, znížiť záťaž na životné prostredie a posilniť energetickú bezpečnosť Slovenskej republiky.

Zákon posúva hranicu malého zdroja energie zo súčasných 10 kW na 50 kW. Podľa doterajšieho stavu sa oslobodenie od dane aplikuje len v prípade, ak je vyrobená energia z obnoviteľného zdroja a ak sa jej výroba preukáže zárukou pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie. Preukazovanie záruky pôvodu elektriny môže byť pre osoby s malými zdrojmi energie administratívne a časovo náročné. Nová úprava preto oslobodzuje tieto malé zdroje od povinnosti preukazovať záruku pôvodu elektriny, čo zjednoduší a urýchli proces ich využívania.

Oznamovacia povinnosť malého zdroja energie ostáva v súlade so zákonom č.251/2012 Z.z. v znení neskorších predpisov §6 ods. 6 voči ÚRSO nezmenená. Oslobodenie od dane z elektrickej energie pre malé zdroje je v zákone upravené tak, aby znížilo finančné zaťaženie domácností a právnických osôb, ktoré investovali do alternatívnych zdrojov energie, ako sú solárne panely, malé veterné turbíny a podobne. Táto úľava má za cieľ podporiť využívanie obnoviteľných zdrojov energie a prispieť k energetickej sebestačnosti osôb. Uvedená úprava predstavuje dôležitý krok v snahe využívať obnoviteľné zdroje energie. Oslobodením malých zdrojov elektrickej energie od dane, administratívnych povinností a ich preklasifikovaním sa zvýši ich atraktivita, čo prispeje k energetickej sebestačnosti a ekologickej udržateľnosti našej krajiny.


NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNOM POISTENÍ

  • Zákon č. 310/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 26. novembra 2024, 1. januára 2025, 1. januára 2026, 1. januára 2028
Anotácia:

Informovanie poistenca o jeho predpokladaných dôchodkových nárokoch z dôchodkového poistenia a starobného dôchodkového sporenia (I. pilier a II. pilier), antibyrokratické opatrenia.

Popis:

Hlavným účelom zákona je doplniť platný a účinný právny rámec pre zostavovanie dôchodkovej prognózy podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 461/2003 Z. z.“) o ďalšie (dobrovoľné) dôchodkové schémy. Predmetný zákon už obsahuje ustanovenia upravujúce vyhotovovanie dôchodkovej prognózy na účel informovania poistenca o jeho predpokladaných dôchodkových nárokoch z dôchodkového poistenia a starobného dôchodkového sporenia (I. pilier a II. pilier). Občania však v súčasnosti nemajú relevantné informácie o ich celkovom budúcom zabezpečení na dôchodok, ak sa o ne nezaujímajú a aktívne ich nevyhľadávajú. Cieľom preto je, aby sa poistenec dozvedel o predpokladanej budúcej úrovni svojho dôchodkového zabezpečenia v jednom komplexnom dokumente a podporilo sa tým jeho finančné plánovanie v súvislosti s odchodom do dôchodku. Ambíciou je dosiahnuť čo najskôr aj inkorporovanie informácie o prognóze doplnkového starobného dôchodku z doplnkového dôchodkového sporenia a prognóze dôchodku alebo programového výberu z celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu do dôchodkovej prognózy.

Cieľom zákona je tiež zlepšiť podnikateľské prostredie znížením administratívnej záťaže všetkých zamestnávateľov a zároveň splnenie míľnika z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky. So zámerom presadiť čo najväčší počet opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia sa zrušuje oznamovacia povinnosť zamestnávateľa voči svojim zamestnancom o informáciách, ktoré sú pre zamestnancov dostupné z iných zdrojov, a to buď z verejne dostupných informácií Sociálnej poisťovne, alebo prostredníctvom individuálneho účtu poistenca v sociálnom poistení (napr. že zamestnávateľ bol zverejnený v zozname dlžníkov vedenom Sociálnou poisťovňou). Taktiež sa zrušuje povinnosť predkladania údajov potrebných na rozhodovanie o nároku na dôchodok na evidenčnom liste dôchodkového poistenia. Zavedie sa, aby po rozšírení údajov mesačne zasielaných zamestnávateľmi na účely platenia poistného, Sociálna poisťovňa použila takto vytvorenú databázu aj na rozhodovanie o nároku na dôchodok a na určenie sumy dôchodku.


NOVELA NOTÁRSKEHO PORIADKU

  • Zákon č. 312/2024 Z. z., ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. decembra 2024
Anotácia:

Zvýšenie vekovej hranice pre výkon notárskeho úradu zo súčasných 67 na 70 rokov veku notára.

Popis:

Cieľom zákona je zvýšenie vekovej hranice pre výkon notárskeho úradu zo súčasných 67 na 70 rokov veku notára. Súčasné znenie § 14 ods. 1 písm. d) bolo do Notárskeho poriadku zapracované jeho novelou, zákonom č. 366/2013 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2014. Išlo o pozmeňujúci návrh k poslaneckému návrhu zákona, pričom dôvodová správa porovnávala tú skutočnosť, že iné právnické profesie - sudcovia a prokurátori, majú tiež zákonom stanovený vekový limit, kedy im končí po dosiahnutí určitého veku výkon funkcie. Nezohľadňovalo sa však to, že v prípade sudcov a prokurátorov ide o právnické profesie upravené v Ústave Slovenskej republiky, že ide o zamestnancov štátu, ktorí majú osobitné hmotné a sociálne zabezpečenie.

Naopak, Ústava SR sa o notároch nezmieňuje, ide o výkon slobodného povolania, ktorého výkon po ekonomickej báze vykonávajú notári ako SZČO. Z právnických povolaní sa z tohto pohľadu notárom viac podobajú súdni exekútori a advokáti, ktorým dodnes nebol v zákonoch upravujúcich ich postavenie zavedený vekový limit, na základe ktorého by po dosiahnutí určitého veku mali ukončiť výkon svojho povolania. Je potrebné taktiež povedať, že v rámci krajín Európskej únie patrili notári medzi posledných, ktorí nemali v zákone upravený vekový limit na ukončenia výkonu funkcie. Z nám najbližších štátov ohľadom tejto právnej úpravy je stanovený vekový limit 70 rokov v Českej republike, v Rakúsku aj v Maďarsku. Považujeme preto za vhodné upraviť vekový limit, kedy môže notár vykonávať notársky úrad na 70 rokov.


NOVELA ZÁKONA O PREMENÁCH OBCHODNÝCH SPOLOČNOSTÍ A DRUŽSTIEV

  • Zákon č. 298/2024 Z. z., ktorým sa mení zákon č. 309/2023 Z. z. o premenách obchodných spoločností a družstiev a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 530/2023 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. decembra 2024
Anotácia:

Posun účinnosti zmien súvisiacich so zavedením insolvenčného registra na 1. 10. 2025.

Popis:

Novou právnou úpravou obsiahnutou v zákone č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a v ďalších dotknutých právnych predpisoch, ktorá má nadobudnúť účinnosť 1. januára 2025, sa zavádza centralizovaný elektronický systém pre vedenie konkurzného konania, reštrukturalizačného konania, konania o oddlžení, konania o verejnej preventívnej reštrukturalizácie, ako aj likvidácie a dodatočnej likvidácie (ďalej len „insolvenčný register“). Cieľom je zjednotiť a elektronizovať insolvenčné procesy, čo zabezpečí odstránenie elektronických bariér podnikania, vyššiu transparentnosť, zrýchlenie konaní, ako aj zníženie času a nákladov potrebných na ukončenie podnikania, zlepšenie zberu údajov a kvality dát potrebných pre hodnotenie dotknutých procesov, vytvorenie transparentného a efektívneho procesného rámca predinsolvenčných konaní.

Nevyhnutným predpokladom implementácie prijatej právnej úpravy je však funkčný informačný systém – insolvenčný register, pričom vzhľadom na stav verejného obstarávania tohto informačného systému a plánovaný časový harmonogram jeho uvedenia do prevádzky je zrejmé, že vyššie uvedená právna úprava nadobudne účinnosť predčasne. Z vyššie uvedených dôvodov je preto nevyhnutné oddialiť nadchádzajúcu účinnosť zmien súvisiacich so zavedením insolvenčného registra zakotvených vo vybraných právnych predpisoch, ktoré boli prijaté zákonom č. 309/2023 Z. z. o premenách obchodných spoločností a družstiev a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon č. 309/2023 Z. z.“). Odklad účinnosti reflektuje aktuálnu potrebu posunutia časového harmonogramu spustenia informačného systému – insolvenčného registra do prevádzky, ktorá bola spôsobená meškajúcim priebehom verejného obstarávania. Z uvedených dôvodov sa odkladá účinnosť tejto právnej úpravy tak, aby nadobudla účinnosť 1. októbra 2025.


NOVELA ZÁKONA O PEDAGOGICKÝCH ZAMESTNANCOCH A ODBORNÝCH ZAMESTNANCOCH

  • Zákon č. 291/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:

Úprava podmienok výkonu pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.

Popis:

Cieľom zákona je najmä zohľadnenie potrieb aplikačnej praxe v oblastiach, ktoré sa týkajú výkonu pracovnej činnosti. Zákonom sa najmä:

  • odstraňuje duplicita vykonávaných činností odborných zamestnancov zaradených do kategórií sociálny pedagóg a sociálny pracovník,
  • odstraňuje diskriminačné postavenie sociálnych pracovníkov zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zaradení sociálnych služieb, rehabilitačného strediska pre zrakovo postihnutých zriadeného Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
  • spresňujú podmienky zaraďovania úspešných športovcov, trénerov a umelcov do vyšších kariérových stupňov, - zavádza kompenzačný príspevok v rámci starostlivosti o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
  • zjednodušujú podmienky zabezpečovania kvality inovačného vzdelávania,
  • upravujú podmienky výkonu činnosti supervízora v školách,
  • upravujú podmienky pôsobenia zahraničných učiteľov pôsobiacich v Slovenskej republike na základe dohody o podpore jazykového vzdelávania alebo na základe výmenného pobytu,  
  • upravujú podmienky výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca odídencami.

NOVELA ZÁKONA O POSKYTOVATEĽOCH ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI, ZDRAVOTNÍCKYCH PRACOVNÍKOCH, STAVOVSKÝCH ORGANIZÁCIÁCH V ZDRAVOTNÍCTVE

  • Zákon č. 309/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. decembra 2024, 1. januára 2025, 1. januára 2026, 1. januára 2027
Anotácia:

Navrátenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2024 Z.z., pre rok 2025 a 2026 sa ustanovujú odchýlky od tejto úpravy pri tých zdravotníckych pracovníkoch, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 vyššia ako 1.00.

Popis:

V súvislosti so zámerom naplnenia požiadaviek zástupcov zdravotníckych pracovníkov, ktorými by sa zamedzilo podávaniu hromadných výpovedí zo strany zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach ako aj zamedzeniu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, kedy je ohrozené poskytovanie zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania, nová právna úprava stabilizuje vzniknutú situáciu, zároveň reflektuje na predmetnú skutočnosť a právnym spôsobom vracia minimálnu výšku základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.

Cieľom tohto zákona je navrátenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.

Zároveň sa v prechodných ustanoveniach pre rok 2025 a 2026 ustanovujú odchýlky od tejto úpravy pri tých zdravotníckych pracovníkoch, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 vyššia ako 1.00. Zmeny v prechodných ustanoveniach sa netýkajú sestier, pôrodných asistentiek, zdravotníckych záchranárov, ktorých základná zložka mzdy je 1,08 a ostatných zdravotníckych pracovníkov, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy je v roku 2024 pod 1,00.

Taktiež sa zákonom zvyšuje platba za poistencov štátu v roku 2024. Celkové finančné zdroje, ktoré sa predpokladali poskytnúť do verejného zdravotného poistenia prostredníctvom platby za poistencov štátu boli stanovené podľa predpokladaného počtu osôb, za ktoré platí poistné štát v r. 2024 v čase tvorby rozpočtu na tento rok. Vzhľadom na skutočnosť, že skutočný počet poistencov, za ktorých platí poistné štát v r. 2024, je mierne nižší ako bol predpoklad, na mesiac december 2024 sa zvyšujú sadzby za poistencov štátu tak, aby sa do výnosov verejného zdravotného poistenia skutočne dostala celková výška zdrojov, ktorá bola pre rok 2024 rozpočtovaná.


2.   SCHVÁLENÉ ZÁKONY


NOVELA ZÁKONA O ROZPOČTOVÝCH PRAVIDLÁCH ÚZEMNEJ SAMOSPRÁVY

  • Zákon z 28. novembra 2024, ktorým sa dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 15. decembra 2024
Anotácia:

Umožnenie obciam a VÚC do konca roka 2025 použiť na krytie výdavkov bežného rozpočtu aj zdroje rezervného fondu.

Popis:

Cieľom zákona je zmierniť negatívny dopad na daňové príjmy v rozpočtoch obcí a vyšších územných celkov ako dôsledok zvýšenia daňového bonusu v zákone o dani z príjmov. Doplnenou úpravou sa umožní obciam a vyšším územným celkom do konca roka 2025 použiť na krytie výdavkov bežného rozpočtu aj zdroje rezervného fondu.

Vďaka novej úprave sa v podmienkach územnej samosprávy do konca roka 2025 nebudú musieť uplatňovať princípy o zostavovaní bežného rozpočtu ustanovené v § 10 ods. 7 vo vzťahu k použitiu rezervného fondu na úhradu výdavkov bežného rozpočtu. Rovnako počas tohto obdobia obce a vyššie územné celky nebudú povinní uplatniť ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3 o vykonávaní zmien rozpočtu v priebehu roka s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu na konci rozpočtového roka. Doplnené ustanovenia sa však neuplatnia pri zostavení rozpočtu na roky 2026 až 2028.


NOVELA ZÁKONA O PRIESTUPKOCH

  • Zákon z 28. novembra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. februára 2025
Anotácia:

Zvýšenie pokút za priestupky proti majetku, rozšírenie okruhu sankcií o novú sankciu menších obecných služieb.

Popis:

Zákonom sa reflektuje najmä na legislatívne zmeny v Trestnom zákone v súvislosti s úpravou výšky škody, ktorá zakladá trestnú zodpovednosť pri niektorých majetkových trestných činoch. V dôsledku úpravy výšky malej škody tak dochádza ku kvalifikovaniu protiprávneho konania, ktorým bola spôsobená škoda vo výške menšej ako 700 eur, za priestupok. Vzhľadom na uvedené je potrebné upraviť hornú hranicu sadzby pokuty, ktorú možno za priestupok proti majetku uložiť, nakoľko vo vzťahu k výške spôsobenej škody sa v súčasnosti nejaví ako primeraná, ani dostatočná na odradenie potenciálnych páchateľov od protiprávneho konania.

Predmetom zákona je popri zvýšení pokút za priestupky proti majetku aj rozšírenie okruhu sankcií o novú sankciu menších obecných služieb. Doplnenie nového druhu sankcie menších obecných služieb vychádza najmä z potreby efektívnejšieho riešenia priestupkov s cieľom zvyšovať zodpovednosť páchateľov priestupkov voči spoločnosti a zvýšiť efektivitu sankčného systému zákona o priestupkoch. Ide o moderný a flexibilný nástroj na riešenie priestupkov, ktorý zohľadňuje individuálne možnosti páchateľov, a zároveň má verejnoprospešný charakter. Zavedenie menších obecných služieb do právnej úpravy sleduje nielen represívny, ale aj výchovný a preventívny účel sankcie voči spoločnosti navonok, so súbežným posilnením individuálnej zodpovednosti páchateľov priestupkov za svoje konanie. Súčasťou zákona sú aj úpravy reflektujúce na problémy vyskytujúce sa v aplikačnej praxi s cieľom skvalitnenia činnosti správnych orgánov prejednávajúcich priestupky a rovnako aj dôsledného postihu protiprávneho konania. V tejto súvislosti sa zákonom upravuje zodpovednosť za spáchanie priestupku spoločným konaním dvoch alebo viacerých páchateľov a zavádzajú podmienky možnosti vyhotovovania zvukového záznamu z priebehu ústneho pojednávania o priestupku. Súčasťou zákona je aj novelizácia zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v súvislosti s oprávnením orgánu sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately navrhovať uloženie sankcie menších obecných služieb mladistvému páchateľovi.


NOVELA ZÁKONA O KYBERNETICKEJ BEZPEČNOSTI

  • Zákon z 28. novembra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:

Transpozícia smernice EÚ o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne kybernetickej bezpečnosti v Únii.

Popis:

Zákonom č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 69/2018 Z. z.“) bola do právneho poriadku Slovenskej republiky transponovaná smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1148 zo 6. júla 2016 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne bezpečnosti sietí a informačných systémov v Únii (smernica NIS 1). Siete a informačné systémy, rýchla digitálna transformácia a ich prepojenosť na spoločnosť sa premietajú do celého spektra činností verejného aj súkromného sektora a vytvárajú nové výzvy pre oblasť kybernetickej bezpečnosti. Tento vývoj odhalil prirodzené nedostatky smernice NIS 1 a potrebu reakcie.

Zákonom sa do právneho poriadku Slovenskej republiky transponuje smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2555 zo 14. decembra 2022 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne kybernetickej bezpečnosti v Únii, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 910/2014 a smernica (EÚ) 2018/1972 a zrušuje smernica (EÚ) 2016/1148 (ďalej len „smernica NIS 2“) a zároveň zákon reaguje na potreby a požiadavky aplikačnej praxe. Zákon modernizuje právnu úpravu, čím sa zvýši celková úroveň kybernetickej bezpečnosti na národnej úrovni a znížia sa riziká, ktoré prichádzajú s rýchlym technologickým vývojom a digitalizáciou.

Najvýraznejšou zmenou v zákone je zmena prístupu k identifikácii povinných subjektov, tzv. prevádzkovateľov základnej služby. Mechanizmus identifikácie prevádzkovateľa základnej služby sa smernicou NIS 2 mení oproti právnej úprave vyplývajúcej zo smernice NIS 1 tak, že pôvodný mechanizmus kombinovanej identifikácie podľa prílohy v spojení s prekročením identifikačných kritérií uvedených v zákone č. 69/2018 Z. z. sa nahrádza taxatívnym vymenovaním subjektov priamo v zákone č. 69/2018 Z. z. Zákonom sa nedochádza k výraznému nárastu regulovaných odvetví, ale dochádza k rozšíreniu pôsobnosti na ďalšie subjekty. Upravuje sa a precizuje hlásenie incidentov, podporuje sa dobrovoľné hlásenie, ako aj hlásenie zraniteľností. Smernicou NIS 2 sa odstraňuje rozdiel medzi prevádzkovateľom základnej služby a poskytovateľom digitálnej služby, a samotné regulované subjekty - prevádzkovatelia základných služieb, sa de facto rozdeľujú na základe ich dôležitosti do dvoch kategórií, na kľúčové subjekty - prevádzkujúce kritickú základnú službu a dôležité subjekty - ostatní prevádzkovatelia základných služieb.

V zákone sa upravujú a precizujú bezpečnostné opatrenia tak, aby reflektovali nové bezpečnostné štandardy, vrátane kladenia dôrazu na riešenie rizík vyplývajúcich z dodávateľského reťazca subjektu a jeho vzťahu s dodávateľmi, pretože sa vyskytli incidenty, keď sa subjekty stali obeťami kybernetických útokov spôsobom, že páchatelia dokázali ohroziť bezpečnosť sietí a informačných systémov subjektu využitím zraniteľností v produktoch a službách tretích strán. Taktiež sa posilňuje nástroj analýzy rizík pre aplikáciu bezpečnostných opatrení. Zavádza sa minimálna úroveň bezpečnostných opatrení ako základná prahová hodnota určujúca bazálnu úroveň bezpečnosti v štáte. Taktiež sa posilňuje dohľadová činnosť zavedením rôznych foriem dohľadu, podporuje sa vzdelávanie, dopĺňa sa zodpovednosť a posilňuje sa funkcia manažéra kybernetickej bezpečnosti.


NOVELA ZÁKONA O CESTNEJ PREMÁVKE

  • Zákon z 27. novembra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2025, 1. júla 2025
Anotácia:

Zjednodušenie podmienok pre podnikateľské prostredie pri evidenčných úkonoch spojených s motorovými vozidlami, ako aj ich zjednodušenie pre fyzické osoby, ktoré sú vlastníkmi a držiteľmi vozidiel.

Popis:

Hlavným cieľom novely zákona je zjednodušenie podmienok pre podnikateľské prostredie pri evidenčných úkonoch spojených s motorovými vozidlami, ako aj ich zjednodušenie pre fyzické osoby, ktoré sú vlastníkmi a držiteľmi vozidiel. V súčasnosti dopravné inšpektoráty zapožičiavajú predajcom nových vozidiel plechové tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno M, ktorí ich následne zapožičiavajú vlastníkom novozakúpených vozidiel. Skúsenosti z praktickej aplikácie poukazujú na to, že je v mnohých prípadoch problematické zo strany zákazníkov tieto tabuľky vrátiť späť predajcovi. Po zavedení jednorazových tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno M, na ktorých predajcovia vyznačia dobu ich platnosti, už vlastníci vozidiel nemusia tieto tabuľky vracať späť predajcom vozidiel.

Zároveň zostáva zachovaná možnosť prideľovania „plechových“ tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom pre subjekty predávajúce najmä úžitkové vozidlá, ktoré môžu mať k takejto tabuľke vydané napr. mýtne jednotky. Obdobná situácia je pri tabuľkách so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C, ktoré v súčasnosti dopravné inšpektoráty môžu zapožičiavať subjektom, ktorých predmetom činnosti je predaj vozidiel evidovaných v Slovenskej republike alebo v inom štáte alebo ktoré zabezpečujú predaj takýchto vozidiel, alebo okresným úradom. V praktickej rovine bolo zistených množstvo prípadov, kedy takéto subjekty, resp. samotní občania, používali tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom neoprávnene a v mnohých prípadoch aj na dovoz vozidiel zakúpených v iných štátoch. Vzhľadom na uvedené skutočnosti bol spracovaný novela zákona, ktorou sa zavedia „jednorazové“ tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C a M a zároveň bude obmedzené vydávanie tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C len pre okresné úrady po podaní žiadosti o schválenie alebo uznanie technickej spôsobilosti na konkrétne vozidlá. S tým súvisí zavedenie nového správneho poplatku za pridelenie „jednorazovej“ tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno C a M. Materiál týchto „jednorazových“ tabuliek bude zo syntetického polyesteru, ktorý vizuálne vyzerá ako tvrdený papier, ale je odolný voči poveternostným vplyvom a roztrhnutiu. Novela zákona zavádza aj iné opatrenia na zlepšenie podnikateľského prostredia, resp. na zlepšenie služieb občanov vo verejnej správe pri evidenčných úkonoch. Ide predovšetkým o umožnenie prihlasovať nové vozidlá a jednotlivo dovezené vozidlá na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte a o umožnenie vykonávania elektronických služieb pri evidovaní vozidiel bez ohľadu na to, či už bolo držiteľovi vozidla vydané osvedčenie o evidencii časť I alebo nie Zavádza sa nová elektronická služba pre subjekty, ktorých predmetom činnosti je vykonávanie vývozov vozidiel do cudziny, čím sa eliminuje potreba osobnej návštevy pracovníkov autobazárov na dopravných inšpektorátoch. Súčasťou zlepšovania podmienok pre podnikateľov, ako aj občanov, je vypustenie vykonávania kontrol originality vozidiel pred ich oznámením na vývoz do cudziny. Ruší sa možnosť vydávať „podsvietené“ tabuľky s evidenčným číslom (tabuľky zo zmesi polykarbonátu a polyesteru vyžarujúce svetlo pri zapnutom osvetlení). Precizuje sa ustanovenie o hanlivých, vulgárnych a ostatných zakázaných výrazov na tzv. voliteľných tabuľkách s evidenčným číslom. Špecifická tabuľka s evidenčným číslom (EL/EV so zeleným písmom) sa bude vydávať už len „čistým“ elektromobilom, t. j. nie plug-in hybridom. Mení sa okruh subjektov, ktorým sa môžu poskytovať údaje z evidencie vozidiel (rozšírenie o všetky štátne orgány, doplnenie o správcov konkurznej podstaty, rozhodcov a rozhodcovské súdy). Novelou zákona sa mení aj zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov, v ktorom sa precizuje okruh údajov poskytovaných obecnej polícii z evidencie vozidiel, a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, v ktorom sa nastavujú správne poplatky za jednorazové tabuľky s evidenčným číslom.

Kontaktný formulár

V prípade, že máte záujem o naše služby alebo o bližšie informácie, môžete nás kontaktovať aj prostredníctvom kontaktného formulára.

 

* Povinné údaje