Výber legislatívnych zmien a noviniek za október 2024
1. VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV
ZÁKON, KTORÝM SA MENIA A DOPĹŇAJÚ NIEKTORÉ ZÁKONY V SÚVISLOSTI S ĎALŠÍM ZLEPŠOVANÍM STAVU VEREJNÝCH FINANCIÍ
- Zákon č. 278/2024 Z. Z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 30. novembra 2024, 1. decembra 2024, 31. decembra 2024, 1. januára 2025, 1. februára 2025, 1. januára 2026
Anotácia:
Konsolidačné opatrenia k stabilizácii verejných financií a zníženiu schodku rozpočtu verejnej správy.
Popis:
Zákonom sa v súvislosti s konsolidáciou verejných financií vstupuje do zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Zavedie sa asignácia podielu zaplatenej dane z príjmov pre rodičov ako náhradu za rodičovský dôchodok vyplácaný zo sociálneho poistenia, ktorý sa preto z príslušných právnych predpisov vypúšťa. Taktiež sa zvyšuje hranica maximálneho mesačného vymeriavacieho základu na platenie poistného na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie, poistenie v nezamestnanosti, garančné poistenie, na financovanie podpory v čase skrátenej práce a na platenie poistného do rezervného fondu solidarity zo 7-násobku na 11-násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky spred dvoch rokov.
Zákonom sa mení a dopĺňa aj zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Cieľom zákona je jednak vytvorenie predpokladov pre konsolidáciu verejných financií a na druhej strane podpora malých firiem a živnostníkov.
Pokiaľ ide o úpravy v oblasti dane z pridanej hodnoty, od 1. januára 2025 dochádza k zvýšeniu základnej sadzby dane, pričom sa zároveň navrhuje zvýšenie aktuálne uplatňovanej zníženej sadzby dane z 10 % na 19 % zo základu dane, ako aj zachovanie zníženej sadzby dane vo výške 5 % zo základu dane, za súčasnej úpravy zoznamu tovarov a služieb podliehajúcich týmto zníženým sadzbám dane.
Cieľom novely zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve je zmena spôsobu financovania materských škôl, kedy presunom kompetencií pri materských školách z originálnych kompetencií na prenesený výkon štátnej správy sa zníži percento podielových daní poukazovaných obciam o sumu 559 miliónov eur. Ďalším vplyvom na výšku podielu dane z príjmov fyzických osôb (ďalej len „DPFO“) obcí a vyšších územných celkov je premietnutie konsolidačných opatrení vo vzťahu k DPFO, kedy predpokladaný vyšší výnos tejto dane bude smerovaný do štátneho rozpočtu na zníženie schodku rozpočtu verejnej správy. Uvedené dopady si vyžiadali úpravu podielu územných samospráv na výnose DPFO, pričom suma podielu obcí a vyšších územných celkov vyplývajúca z doterajších prognóz zostáva zachovaná, to znamená, že percento podielu na DPFO sa znižuje len vo výške objemu konsolidačných opatrení prijímaných za účelom konsolidácie verejných financií.
Zákonom sa dopĺňa ďalšie odvetvie medzi regulované činnosti. S cieľom znížiť finančnú záťaž regulovaných osôb a podporiť financovanie štátneho dlhu domácimi subjektami sa zavedie, že výnosy slovenských štátnych dlhopisov sa nebudú zahŕňať do základu osobitného odvodu. Po oslobodení úrokov od odvodu by mali subjekty pri rovnakom úroku dopytovať viac dlhopisov. V závislosti elasticity na zmenu úrokov, môžu subjekty nakupovať viac dlhopisov aj v prípade, že sa úrok zníži. Taktiež sa zavedú osobitné sadzby pre tie regulované odvetvia, pri ktorých je možné predpokladať vysokú mieru ziskovosti.
ZÁKON O DANI Z FINANČNÝCH TRANSAKCIÍ
- Zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (úplné znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Zavedenie dane z finančných transakcií.
Popis:
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a vysoké zadlženie Slovenska sa zákonom zavedie konsolidačné opatrenie, realizáciou ktorého sa prispeje k zvýšeniu príjmov do štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky. Cieľom je primerané rozloženie daňovej záťaže medzi dotknuté daňové subjekty. Zákonom sa podporujú elektronické platby, čo odzrkadľuje snahu v boji proti daňovým podvodom a daňovým únikom. Digitálne platby zefektívňujú výkon kontroly plnenia daňových povinností a prispievajú k zlepšeniu výberu daní. Súčasne sa v ostatných článkoch vykonávajú súvisiace úpravy nevyhnutné pre zavedenie tejto dane do praxe.
VYHLÁŠKA O REGULÁCII CIEN NÁJMU BYTOV VO VEREJNOM SEKTORE
- Vyhláška č. 281/2024 Z. z. o regulácii cien nájmu bytov vo verejnom sektore (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Stanovenie nového spôsobu určenia maximálnej výšky regulovaného nájomného bytov vo verejnom nájomnom sektore.
Popis:
V súčasnosti je maximálna výška nájomného pre vybrané druhy bytov upravená v opatrení Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 01/R/2008 o regulácii cien nájmov bytov v znení neskorších opatrení. Súčasná právna úprava regulácie nereaguje na vývoj a rast nákladov spojených so správou a s údržbou obstaraných nájomných bytov, ako aj neumožňuje zarátať náklady spojené s obnovou týchto bytov do obstarávacej ceny. Týmto postupom nie je možné zvýšiť vyberané nájomné a vlastníci bytov nie sú schopní v dlhodobom horizonte financovať režijné náklady len z vyberaného nájomného.
Cieľom vyhlášky je zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť existujúcich nájomných bytov, ktorých obstaranie bolo zabezpečené z verejných zdrojov a sú vo vlastníctve štátu, vyšších územných celkov a obcí súčasne so zachovaním sociálnej funkcie takto regulovaného nájomného.
SUMA MINIMÁLNEJ MZDY NA ROK 2025
- Oznámenie č. 263/2024 Z. z. o sume minimálnej mzdy na rok 2025 (úplné znenie oznámenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Suma minimálnej mzdy na rok 2025.
Popis:
Suma minimálnej mzdy na rok 2025 je 816 eur za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou alebo 4,690 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.
SUMY MINIMÁLNYCH MZDOVÝCH NÁROKOV NA ROK 2025
- Oznámenie č. 264/2024 Z. z. o sumách minimálnych mzdových nárokov na rok 2025 (úplné znenie oznámenia nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Sumy minimálnych mzdových nárokov na rok 2025.
Popis:
Sumy minimálnych mzdových nárokov podľa § 120 ods. 4 Zákonníka práce na rok 2025 sú minimálne 816 eur za mesiac (pri stupni 1) až 1396 eur za mesiac (pri stupni 6) alebo minimálne 4,69 eura za hodinu (pri stupni 1) až 8,023 eura za hodinu (pri stupni 6).
2. SCHVÁLENÉ ZÁKONY
ZÁKON O VZDELÁVANÍ DOSPELÝCH
- Zákon z 30. októbra 2024 o vzdelávaní dospelých a o zmene a doplnení niektorých zákonov (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025, 1. septembra 2025, 1. januára 2026
Anotácia:
Vytvorenie podmienok pre moderný, praktický a efektívny systém celoživotného vzdelávania: zavedenie pojmu profesijná kvalifikácia; vznik inštitútu tréningového centra popri strednej odbornej škole; zavedenie individuálnych vzdelávacích účtov; systém overovania vzdelávacích výstupov.
Popis:
Zákon predstavuje úpravu súvisiacu s vytvorením podmienok pre moderný, praktický a efektívny systém celoživotného vzdelávania. Zákonom sa vytvorí právny základ mechanizmov identifikácie a opisu profesijných kvalifikácií. Doterajšie členenie kvalifikácií už v súčasnosti nezodpovedá potrebám vzdelávania dospelých v Slovenskej republike. Zavedenie Národnej sústavy kvalifikácií (NSK) vytvorilo základ pre tvorbu kvalifikácií zacielených na trh práce, definovaných zamestnávateľmi prostredníctvom sektorových rád. Nové vznikajúce programy vzdelávania dospelých vychádzajú z kvalifikačných štandardov NSK.
Špecifickým inštitútom zmien pre flexibilné vzdelávanie je zavedenie „mikroosvedčenia“, ktoré sa definuje ako doklad o vzdelávacích výstupoch, ktoré fyzická osoba získala na základe vzdelávania najmenej v rozsahu 25 hodín. Cieľom vzdelávania smerujúceho k získaniu mikroosvedčenia je nadobudnutie aktuálnych vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré zodpovedajú spoločenským, osobným a kultúrnym potrebám fyzickej osoby alebo aktuálnym potrebám trhu práce. Dôležitým prvkom kvality vzdelávacieho programu, ktorým sa získava mikroosvedčenie, je posúdenie kvality obsahu vzdelávania strednou školou, ktorá poskytuje vzdelávanie v príslušnom odbore vzdelávania zaradenom v sústave odborov vzdelávania, alebo vysokou školou, ktorá má akreditovaný príslušný študijný program. Špecifickým prípadom mikroosvedčenia, ktoré spĺňa podmienky uvedené v kvalifikačnom štandarde, je profesijná kvalifikácia. Pri ustanovení podmienok získavania profesijnej kvalifikácie sa okrem absolvovania akreditovaného vzdelávacieho programu a následným úspešným absolvovaním skúšky na overenie vzdelávacích výstupov zavádza nový systémový nástroj hodnotenia, čím je portfólio uchádzača.
Plánovaná systémová zmena sa týka aj zrovnoprávnenia postupu získania úrovne kvalifikácie so stupňom vzdelania v špecifických prípadoch stredného odborného vzdelávania, napríklad keď je skúška vykonaná v strednej odbornej škole, ktorá používa označenie centrum odborného vzdelávania a prípravy; v tomto prípade stredná odborná škola uchádzačovi vydá okrem osvedčenia o profesijnej kvalifikácii aj výučný list a vysvedčenie o záverečnej skúške v príslušnom učebnom odbore.
Pri zavedení individuálneho vzdelávacieho účtu ako nástroja individualizovanej podpory jednotlivca vo vzdelávaní dospelých a za účelom posilnenia motivácie účasti dospelých na vzdelávaní, zákon predpokladá, že finančné prostriedky na individuálnom vzdelávacom účte bude možné využiť iba v certifikovanej vzdelávacej inštitúcii. Finančné prostriedky na individuálnom vzdelávacom účte umožňujú dospelému na základe jeho individuálnych potrieb - vzdelávať sa v oblasti základných zručností, kľúčových kompetencií alebo v oblasti záujmového vzdelávania alebo využívať služby kariérového poradenstva pre dospelých, získavať, prehlbovať alebo rozširovať si svoju kvalifikáciu podľa potrieb trhu práce, využívať služby kariérového poradenstva pre dospelých s cieľom lepšieho uplatnenia sa na trhu práce, overovať svoje výsledky neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa na účely získania profesijnej kvalifikácie.
Pomocou tohto nástroja sa automaticky zavádza dodatočný nástroj zabezpečenia kvality vzdelávania, ktorý hodnotí relevantnosť vzdelávania poskytovaného vzdelávacou inštitúciou pre trh práce. Relevantnosť obsahu a kvality vzdelávania bude posudzovať Aliancia sektorových rád s cieľom udržania zamestnanosti pri dopadoch digitalizácie, automatizácie a podpory zelenej ekonomiky.
NOVELA ZÁKONA O FINANCOVANÍ ZÁKLADNÝCH ŠKÔL, STREDNÝCH ŠKÔL A ŠKOLSKÝCH ZARIADENÍ
- Zákon z 30. októbra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 15. novembra 2024, 1. januára 2025, 1. septembra 2025, 1. januára 2026, 1. januára 2027, 1. septembra 2028
Anotácia:
Zmena financovania materských škôl a školských klubov detí, ktoré sú financované z výnosu dane z príjmu fyzických osôb, na financovanie zo štátneho rozpočtu.
Popis:
Cieľom zákona je prioritne zmena financovania materských škôl a školských klubov detí, ktoré sú financované z výnosu dane z príjmu fyzických osôb, na financovanie zo štátneho rozpočtu.
Podľa súčasného stavu materské školy a školské kluby detí bez ohľadu na zriaďovateľa sú financované z vlastných príjmov samosprávy, ktorých podstatnú časť predstavuje podiel na výnose na dani z príjmov fyzických osôb. Tieto finančné prostriedky, ktoré obce dostanú, sú ich vlastným príjmom a o ich rozdeľovaní rozhodujú v ich samosprávnej pôsobnosti.
Presun z originálnych kompetencií do preneseného výkonu štátnej správy pri materských školách a školských kluboch detí si vyžiada aj zmenu ich financovania. Z tohto dôvodu sa zákonom znižuje pôvodné percento podielu obcí na dani z príjmov fyzických osôb zo 70 % na 50,1 %. Zníženie je vypočítané na základe marcovej daňovej prognózy vývoja dane z príjmov fyzických osôb na rok 2025 pre obce v sume 2 818 mil. €, od ktorej sa odpočítali výdavky miest a obcí vynakladané na materské školy a školské kluby detí v predošlom období, v súlade s kvantifikáciou podľa Analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy v sume 803,2 mil. €. Takto vypočítaný rozdiel medzi pôvodným percentuálnym podielom a podielom, ktorý zostane obciam po delimitácii, bude od 1. januára 2025, v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy, príjmom štátneho rozpočtu. Hotovostný príjem štátneho rozpočtu a obcí sa bude vyvíjať v čase v závislosti od ďalšieho hospodárskeho vývoja a vývoja výnosu dane z príjmov fyzických osôb.
NOVELA ZÁKONA O VLASTNÍCTVE BYTOV A NEBYTOVÝCH PRIESTOROV
- Zákon z 30. októbra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:
Zakotvenie právnej úpravy elektronického hlasovania do zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov.
Popis:
Cieľom zákona je zakotviť právnu úpravu elektronického hlasovania do zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 115/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, ktorý nadobudol účinnosť 31. marca 2021, zaviedol do správy bytov nový inštitút, podľa ktorého mohli vlastníci bytov a nebytových priestorov svoje hlasovacie právo na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní uplatniť aj prostredníctvom prostriedkov informačnej a komunikačnej technológie (elektronické hlasovanie). Vzhľadom na to, že v praxi tento model uľahčoval rozhodovanie vlastníkov pri správe domov a sú naň pozitívne ohlasy, zavedie sa elektronické hlasovanie aj pre mimopandemické obdobie.
Cieľom právnej úpravy je zároveň osobitným spôsobom upraviť možnosť vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome inštalovať nabíjací bod. Súčasťou zákona je tiež spresnenie právnej úpravy súvisiacej so stavebnými zásahmi do spoločných častí, spoločných zariadení, príslušenstva, prípadne priľahlého pozemku v snahe umožniť vlastníkom v dome rozhodovať o plánovaných zásahoch do spoločného majetku.
NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNYCH SLUŽBÁCH
- Zákon z 23. októbra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. decembra 2024
Anotácia:
Zabezpečenie reálnej dostupnosti sociálnych služieb zodpovedajúcich stupňu odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby; zvýšenie rozsahu domácej opatrovateľskej služby poskytovanej súbežne s poberaním peňažného príspevku na 40 hodín mesačne; zefektívnenie poskytovania odľahčovacej služby; zvýšenie peňažného príspevku na opatrovanie o sumu 100 eur mesačne na nezaopatrené dieťa s ŤZP.
Popis:
Právna úprava sleduje legitímny cieľ - prispieť k zabezpečeniu dostupnosti sociálnych služieb na lokálnej úrovni zodpovedajúcich demografickému vývoju a nárastu počtu odkázaných na dlhodobú sociálnozdravotnú starostlivosť a to v primeranom časovom horizonte s postupnosťou krokov. Ide o sociálne služby poskytované alebo zabezpečované v pôsobnosti obcí, ktorými sú domáca opatrovateľská služba a sociálna služba v zariadeniach, ktorými sú zariadenie pre seniorov, zariadenie opatrovateľskej služby a denný stacionár.
Novo sa preto ustanovuje spôsob realizácie povinnosti obce zabezpečiť dostupnosť sociálnych služieb podmienených odkázanosťou v rámci svojej pôsobnosti, a to poskytnutím alebo zabezpečením poskytovania sociálnej služby v reálnom čase, spôsobom a v rozsahu ovplyvniteľnom obcou, ako príslušným orgánom verejnej moci. Poskytnutie alebo zabezpečenie poskytovania sociálnej služby bude obcou realizované v lehote do 30 pracovných dní odo dňa doručenia písomnej žiadosti odkázanej fyzickej osoby o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z rozpočtu obce, za predpokladu, že si žiadateľ v tejto lehote vyberie poskytovateľa sociálnej služby z poskytovateľov určených obcou na základe ňou stanovených a zverejnených kritérií podľa stanovených princípov a tento poskytovateľ začne žiadateľovi aj reálne poskytovať sociálnu službu, a to najneskôr do 60 kalendárnych dní od podania jeho žiadosti. Cieľom je zabrániť tomu, aby odkázaná osoba dlhodobo nemala k dispozícií žiadnu pre ňu vhodnú sociálnu službu.
Ak tento postup poskytnutia alebo zabezpečenia sociálnej služby v zákonom ustanovenej lehote nebude zo strany obce možný, a to z dôvodov, ktoré nie sú spôsobené žiadateľom, zabezpečí obec poskytovanie sociálnej služby u poskytovateľa, ktorého si fyzická osoba vybrala a uviedla v žiadosti o poskytnutie alebo zabezpečenie sociálnej služby, a to bez viazanosti konkrétnou lehotou, tak ako podľa doterajšej právnej úpravy, t. j. podľa poradia uspokojovania žiadostí o poskytnutie alebo zabezpečenie sociálnej služby s podporou z verejných prostriedkov za podmienok ustanovených týmto zákonom vedeného touto obcou.
Novela vytvára právne podmienky pre rozšírenie previazanosti osobnej neformálnej pomoci a profesionálnej pomoci a podpory pri sebaobsluhe poskytovaním domácej opatrovateľskej služby vo vymedzenom rozsahu fyzickým osobám opatrovaným v rámci peňažného príspevku na opatrovanie, ako aj podmienky pre podporu a rozvoj využívania odľahčovacej služby u cieľovej skupiny opatrovateľov osôb odkázaných na opatrovanie podľa posudku vydaného príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny na účely kompenzácie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, reagujúc na ich objektívne potreby a záujmy tak, aby sa napĺňal zmysel a účel odľahčovacej služby.
Doterajšia právna úprava poskytovania domácej opatrovateľskej služby umožnila jej poskytovanie fyzickej osobe, ktorá je opatrovaná v rámci peňažného príspevku na opatrovanie, súbežne s takouto osobnou neformálnou starostlivosťou v rozsahu najviac ôsmich hodín mesačne. Zákonom sa rozsah možných súbežne s poberaním peňažného príspevku na opatrovanie poskytovaných hodín domácej opatrovateľskej služby zvyšuje z ôsmich na 40 hodín mesačne. Vďaka novej právnej úpravy sa posilnia možnosti využitia odľahčovacej služby v rámci terénnych a ambulantných foriem sociálnych služieb primerane individuálnym potrebám cieľovej skupiny osôb v konkrétnom čase a v konkrétnom časovom rozsahu a vytvoria sa tým flexibilnejšie podmienky pre jej možné opakované, a tým aj pravidelnejšie využívanie zo strany opatrovateľov osôb.
Právna úprava zároveň zmenou zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia zvyšuje peňažný príspevok na opatrovanie o sumu 100 eur mesačne (t.j. na sumu 200 eur mesačne), ak je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím jedno alebo viacero nezaopatrených detí.
NOVELA ZÁKONA O CESTOVNÝCH NÁHRADÁCH
- Zákon z 23. októbra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 1. decembra 2024, 1. januára 2025
Anotácia:
Informovanie zamestnávateľov a zamestnancov o zvýšení súm uverejnením oznamu v Zbierke zákonov Slovenskej republiky v dostatočnom časovom predstihu, osobitné pravidlá pre elektrovozidlá a plug-in hybridné vozidlá.
Popis:
S cieľom zvýšiť predvídateľnosť podnikateľského prostredia a vzhľadom na automatický vzorec pre určenie súm stravného a súm základných náhrad za používanie cestného motorového vozidla, sa zavedie (podobne ako pri sume minimálnej mzdy) mechanizmus pravidelného informovania zamestnávateľov a zamestnancov o zvýšení predmetných súm uverejnením oznamu v Zbierke zákonov Slovenskej republiky v dostatočnom časovom predstihu.
Z dôvodu opakujúcich sa požiadaviek z praxe a s cieľom spresnenia práv zamestnanca a povinností zamestnávateľa sa spresňuje právna úprava používania cestného motorového vozidla zamestnanca na pracovnej ceste, pokiaľ ide o preukázanie a úhradu výdavkov, ktoré sa týkajú pohonných látok, a zavedú sa tam, kde je to potrebné, osobitné pravidlá pre elektrovozidlá a plug-in hybridné vozidlá.
NOVELA ZÁKONA O MINIMÁLNEJ MZDE
- Zákon z 23. októbra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (schválené znenie zákona nájdete TU)
- Účinnosť: 15. novembra 2024, 1. januára 2025
Anotácia:
Transpozícia smernice EÚ; úprava minimálnej mzdy na úrovni 60 % z priemernej mesačnej mzdy; pravidlá pre posúdenie kritérií pre ustanovenie minimálnej mzdy z hľadiska požiadavky na primeranosť ustanovenej minimálnej mzdy.
Popis:
Cieľom zákona je vykonať transpozíciu a implementáciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2041 z 19. októbra 2022 o primeraných minimálnych mzdách v Európskej únii (Ú. v. EÚ L 275, 25.10.2022, s. 33 – 47) (ďalej len „smernica“), ako aj zvýšiť mieru pokrytia kolektívnym vyjednávaním, kvalitu sociálneho dialógu a upraviť niektoré aktuálne pracovnoprávne otázky, ktoré sú predmetom záujmu zamestnávateľov, zamestnancov a štátu.
Zákon vytvára rámec pre primeranosť zákonných minimálnych miezd na účely dosiahnutia dôstojných životných a pracovných podmienok a podporu kolektívneho vyjednávania o stanovovaní miezd. Novela obnoví pôvodne stanovenú výšku automatu určovania mesačnej minimálnej mzdy na úrovni 60 % z priemernej mesačnej mzdy, ktorá bola v čase pandémie znížená o 3 percentuálne body, a ustanoví pravidlá pre posúdenie kritérií pre ustanovenie minimálnej mzdy z hľadiska požiadavky na primeranosť ustanovenej minimálnej mzdy.
S cieľom transponovať a implementovať smernicu, sa upraví proces vytvorenia a aktualizácie akčného plánu na podporu kolektívneho vyjednávania, ak miera pokrytia kolektívnym vyjednávaním je menej ako 80 % s cieľom zvýšenia jeho pokrytia. S cieľom zvýšenia miery pokrytia zamestnancov kolektívnym vyjednávaním a kolektívnymi zmluvami sa opätovne zavedie právna úprava záväznosti reprezentatívnej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa aj na ďalších zamestnávateľov v odvetví alebo v časti odvetvia, ktorá bola účinná do 28. februára.
V záujme zvýšenia záujmu o činnosť sprostredkovateľov a rozhodcov, ako aj kvality tejto činnosti, a tým aj podpory kolektívneho vyjednávania a uzatvárania kolektívnych zmlúv, zákon upresní pravidlá ich odmeňovania, valorizuje odmeny a nastaví mechanizmus ich automatickej valorizácie v závislosti od rastu priemernej mzdy.