Legislatívne zmeny a novinky

Výber legislatívnych zmien a noviniek za júl 2024

Publikované: Autor: KRION

1.   VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV


NOVELA TRESTNÉHO ZÁKONA

  • Zákon č. 214/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 6. augusta 2024
Anotácia:

Úprava sadzieb trestu odňatia slobody vybraných skutkových podstát niektorých trestných činov podľa štandardov smernice EÚ o boji proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy Únie.

Popis:

Cieľom zákona je zohľadniť výsledky konzultácií s Európskou komisiou v nadväznosti na zákon č. 40/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, a to v oblasti ochrany finančných záujmov Európskej únie. Pre dosiahnutie tohto cieľa bolo potrebné vykonať legislatívne zmeny v Trestnom zákone zamerané na problematiku obligatórneho ukladania trestu odňatia slobody. Ďalej bolo potrebné reagovať na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky PL. ÚS 3/2024, ako aj na aj na tento nález nadväzujúce konzultácie s Európskou komisiou a záverečné rokovania so zástupcami Európskej komisie v otázkach ochrany finančných záujmov Európskej únie.

Na základe konzultácií s Európskou komisiou sa upravujú sadzby trestu odňatia slobody vybraných skutkových podstát niektorých trestných činov podľa štandardov smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1371 z 5. júla 2017 o boji proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy Únie, prostredníctvom trestného práva, a to napriek tomu, že nejde o trestné činy, ktoré sú transpozičné vo vzťahu k uvedenej smernici. Zákon súčasne zohľadňuje aj judikatúru Súdneho dvoru Európskej únie (napríklad rozsudok z 24. júla 2023 vo veci C107/23 PPU Lin).

V zmysle novely bude musieť súd za trestné činy, ktoré poškodzujú finančné záujmy Európskej únie a ktorých horná hranica trestnej sadzby presahuje šesť rokov, uložiť trest odňatia slobody. Na druhej strane, v prípade trestných činov, ktoré poškodzujú finančné záujmy Európskej únie a ktorých horná hranica trestnej sadzby nepresahuje šesť rokov, bude môcť páchateľ vyviaznuť aj s alternatívnym trestom - peňažným trestom, povinnou prácou atď.


ZMENA VYHLÁŠKY O KATEGORIZÁCII ÚSTAVNEJ ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI

  • Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 210/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 531/2023 Z. z. o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti (úplné znenie vyhlášky nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. augusta 2024
Anotácia:

Úprava kategorizácie ústavnej zdravotnej starostlivosti na základe implementačnej praxe po spustení Optimalizácie siete nemocníc.

Popis: 

Vyhláška ustanovuje zoznam medicínskych programov pre konkrétnu úroveň nemocnice, zoznam medicínskych služieb so zaradením do medicínskych programov, indikátory kvality, podmienky poskytovania ústavnej zdravotnej starostlivosti v nemocnici, ako aj špeciálne personálne zabezpečenie a špeciálne materiálno-technické vybavenie. Táto vyhláška je účinná od 1.1.2024, kedy zároveň došlo k implementácii celej kategorizácie do praxe. Ministerstvo zdravotníctva v úzkej spolupráci so zdravotnými poisťovňami a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti v rámci implementácie reformy Optimalizácie siete nemocníc počas roku 2024 postupne odhaľujú nezrovnalosti v zákone ako aj vykonávacích predpisoch - vyhláške, ktoré majú negatívny nežiaduci vplyv na úhradu poskytnutia zdravotnej starostlivosti hlavne v prípadoch, kedy nie je možné danej hospitalizácii priradiť medicínsku službu, resp. medicínsky program a tým pádom nie je možné zo strany zdravotnej poisťovne uhradiť poskytnutú zdravotnú starostlivosť, nakoľko by to bolo v rozpore so zákonom. Kvôli tomuto problému bola schválená novela zákona, ktorá túto situáciu rieši prechodným ustanovením § 45b, odsekom 2 daného zákona.

Ustanovenie § 45b, odsekom 2, zákona, ktorý hovorí, že zdravotná poisťovňa nie je povinná kontrolovať správnosť zaraďovania hospitalizačných prípadov do medicínskych služieb do 31. júla 2024, od 1.8.2024 by teda bez novely vyhlášky opätovne nežiaduco dochádzalo k neuhrádzaniu zdravotnej starostlivosti zo strany zdravotných poisťovní. Preto bolo potrebné novelu vydať najneskôr s účinnosťou k 1.8.2024. Cieľom novely vyhlášky je opraviť tieto nedokonalosti kategorizácie ústavnej zdravotnej starostlivosti identifikované na základe implementačnej praxe po spustení Optimalizácie siete nemocníc, resp. kategorizácie ústavnej zdravotnej starostlivosti do praxe k 1.1.2024. Výsledkom tejto úpravy je jednak zriadenie tzv. zberného programu pre účel možnosti vykázania poskytnutia zdravotnej starostlivosti, hospitalizácie, ktorá bola doteraz nezaraditeľná do medicínskej služby a do programu, tak aby mohla byť uhradená. Zároveň sa zriaďuje tzv. analytický program, prostredníctvom ktorého je možné vykázať určité presne identifikované typy hospitalizácii, ktoré boli v rámci doteraz platnej kategorizácie nedostatočne definované alebo chybne zaradené.


OPATRENIE O SUMÁCH STRAVNÉHO

  • Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 211/2024 Z. z. o sumách stravného (úplné znenie opatrenia nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. septembra 2024
Anotácia:

Zvýšenie súm stravného pre pracovné cesty.

Popis:

Účelom opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách stravného je zvýšiť sumu stravného pre jednotlivé časové pásma ako nárokovej náhrady pre zamestnanca vyslaného na pracovnú cestu, a to v nadväznosti na vývoj indexu cien jedál a nealkoholických nápojov v reštauračnom stravovaní.

Podľa § 5 ods. 2 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“) sumy stravného pre jednotlivé časové pásma ustanoví opatrenie, ktoré vydá Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. V zmysle mechanizmu zvyšovania súm stravného, ktorý je ustanovený v § 8 ods. 1 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení zákona č. 475/2008 Z. z. bola splnená podmienka na ich zvýšenie, a to na základe štatistických údajov za mesiac apríl 2024. Podľa štatistických údajov za mesiac apríl 2024 mesačný kumulatívny index cien jedál a nealkoholických nápojov v reštauračnom stravovaní v Slovenskej republike dosiahol hodnotu 105,3, čo predstavuje oproti základni zvýšenie o 5,3 percentuálneho bodu (za základňu sa považuje mesiac, na základe ktorého sa naposledy zvyšovali sumy stravného). Sumy stravného pri pracovných cestách boli naposledy zvýšené opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 368/2023 Z. z. o sumách stravného s účinnosťou od 1. októbra 2023 na základe indexu cien jedál a nealkoholických nápojov v reštauračnom stravovaní za mesiac jún 2023.

Opatrením sa suma stravného pre jednotlivé časové pásma zvýši nasledovne:

  • 5 hodín až 12 hodín trvania pracovnej cesty zo 7,80 eura na 8,30 eura,
  • nad 12 hodín až 18 hodín trvania pracovnej cesty z 11,60 eura na 12,30 eura,
  • nad 18 hodín trvania pracovnej cesty zo 17,40 eura na 18,40 eura.

Sumy stravného sú zaokrúhlené podľa § 8 ods. 2 zákona o cestovných náhradách na desať eurocentov nahor.


NOVELA ZÁKONA O MEDIÁLNYCH SLUŽBÁCH

  • Zákon č. 203/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 24. júla 2024, 28. júna 2025, 1. januára 2027
Anotácia:

Implementácia nariadenia EÚ o jednotnom trhu s digitálnymi službami; úprava pôsobnosti Rady pre mediálne služby.

Popis:

Zákon upravuje pôsobnosť nezávislého národného regulačného orgánu, Rady pre mediálne služby, ktorej pôsobnosť sa rozšíri o nové kompetencie v digitálnej oblasti.

Nariadenie (EÚ) 2022/2065 je novou celoeurópskou reguláciou internetového obsahu v rámci poskytovania sprostredkovateľských služieb. V zmysle hesla „čo je nezákonné offline, je nezákonné aj online“ zavádza nové harmonizované pravidlá pre poskytovateľov sprostredkovateľských služieb, vrátane sociálnych sietí, online trhovísk, internetových vyhľadávačov, webhostingových a cloudových služieb, online cestovných a ubytovacích platforiem, obchodov s aplikáciami a iných typov online platforiem. Regulácii budú podliehať aj poskytovatelia z tretích krajín, ak svoje služby poskytujú užívateľom v EÚ. Cieľom nariadenia (EÚ) 2022/2065 je prispieť k budovaniu bezpečnejšieho a transparentnejšieho online prostredia, zlepšeniu podmienok poskytovania cezhraničných sprostredkovateľských služieb, zlepšeniu postavenia spotrebiteľov a posilneniu ochrany základných práv užívateľov v online priestore. Obsahom nariadenia (EÚ) 2022/2065 sú cielené opatrenia na efektívnejší boj proti nezákonnému obsahu šírenému prostredníctvom online sprostredkovateľských služieb a nové povinnosti pre poskytovateľov týchto služieb, diverzifikované podľa veľkosti a typu poskytovateľa. Predmetnou celoeurópskou štruktúrou dohľadu, ktorá má byť založená na intenzívnej spolupráci medzi koordinátormi digitálnych služieb a Európskou komisiou, sa má zaistiť bezpečné, predvídateľné a dôveryhodné online prostredie.

Cieľom vnútroštátnej implementácie prostredníctvom zákona je zabezpečenie vymožiteľnosti práv a povinností vyplývajúcich z nariadenia (EÚ) 2022/2065. Členské štáty sú povinné menovať tzv. koordinátora digitálnych služieb, ktorý bude zodpovedný za riadne vykonávanie nariadenia na národnej úrovni a bude národným koordinátorom vo vzťahu k ostatným členským štátom, k Európskej komisii, voči poskytovateľom sprostredkovateľských služieb, príjemcom služieb a iným subjektom v zmysle nariadenia. Kritériom výkonu funkcie koordinátora digitálnych služieb je striktná požiadavka na jeho nezávislosť od verejných a súkromných subjektov. V podmienkach Slovenskej republiky je najvhodnejším kandidátom na plnenie týchto úloh Rada pre mediálne služby, ktorá môže nadviazať na doterajší výkon pôsobnosti vo vzťahu k platformám na zdieľanie obsahu a platformám na zdieľanie videí v zmysle platného zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách.

Zákonom sa zároveň upravujú niektoré ustanovenia zákona o mediálnych službách týkajúce sa multimodálneho prístupu a ochrany maloletých, vrátane uplatňovania jednotného systému označovania, a tiež kompetencií komisie na ochranu maloletých. Zákon precizuje aj ustanovenia upravujúce udeľovanie jednotlivých oprávnení Radou pre mediálne služby.

Zákonom sa upravuje aj zákon č. 40/2015 Z. z. o audiovízii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zmeny v tomto zákone sa týkajú najmä oblasti ochrany maloletých a činnosti Komisie na ochranu maloletých, v rámci ktorých z aplikačnej praxe vyvstali určité nedostatky.


NOVELA ZÁKONA O POZEMKOVÝCH ÚPRAVÁCH, USPORIADANÍ POZEMKOVÉHO VLASTNÍCTVA, POZEMKOVÝCH ÚRADOCH, POZEMKOVOM FONDE A O POZEMKOVÝCH SPOLOČENSTVÁCH

  • Zákon č. 204/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 205/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy v znení zákona č. 46/2024 Z. z. (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 24. júla 2024, 31. marca 2025, 1. apríla 2025
Anotácia:

Úprava bezodplatného prevodu majetku štátu - pozemkov vo vlastníctve SR v správe Slovenského pozemkového fondu na obce a vyššie územné celky po vydaní kolaudačného rozhodnutia na stavbu, pod ktorou sú predmetné pozemky umiestnené.

Popis:

Cieľom zákona je upraviť bezodplatný prevod majetku štátu - pozemkov vo vlastníctve Slovenskej republiky v správe Slovenského pozemkového fondu (ďalej len „pozemkový fond“) na obce a vyššie územné celky po vydaní kolaudačného rozhodnutia na stavbu, pod ktorou sú predmetné pozemky umiestnené. Zákon reflektuje na niekoľkoročný aplikačný problém v snahe vysporiadať vlastnícke vzťahy k pozemkom, na ktorých sú umiestnené stavby vo verejnom záujme, na výstavbu ktorých dal pozemkový fond súhlasné stanovisko k územnému konaniu alebo stavebnému konaniu.

Vzhľadom na to, že z rôznych dôvodov nedošlo k vysporiadaniu uvedených pozemkov, tento stav dlhodobo sťažuje obciam a vyšším územným celkom modernizáciu alebo rekonštrukciu ich majetku, ktorý sa nachádza na týchto pozemkoch vo vlastníctve štátu. Zároveň ani súčasná právna úprava štátnych pozemkov v správe pozemkového fondu nezabezpečuje reálne ich správu a údržbu, pokiaľ sú na nich umiestnené predmetné stavby. Zákon taktiež poukazuje na skutočnosť, že vláda Slovenskej republiky sa vo svojom programovom vyhlásení na roky 2023 - 2027 zaviazala podporovať plnenie poslania vyšších územných celkov ako svojho prirodzeného partnera a tiež partnera obcí a miest, aby sa reflektovalo na príslušné potreby regiónu, s podporou tvorby nových udržateľných pracovných miest, s diverzifikáciou regionálneho rozvoja a tým aj kvality života občanov. Reflektuje sa tak na oprávnené požiadavky územnej samosprávy vyplývajúce z jej dlhodobých a strategických priorít. Predmetné riešenie bude mať pozitívne účinky na koordinovaný rozvoj území obcí a samosprávnych krajov a čerpanie finančných prostriedkov zo zdrojov Európskej únie.


NOVELA ZÁKONA O ORGANIZÁCII ČINNOSTI VLÁDY A ORGANIZÁCII ÚSTREDNEJ ŠTÁTNEJ SPRÁVY

  • Zákon č. 201/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 23. júla 2024, 1. septembra 2024, 1. októbra 2024, 1. januára 2025
Anotácia:

Vytvorenie samostatného Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku, odstránenie samostatnej organizačnej zložky Úradu vlády SR označenej ako „Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo“, presunutie kompetencií schvaľovať zahraničné služobné cesty štátnych tajomníkov a vedúcich ostatných ústredných orgánov štátnej správy na MZVEZ SR.

Popis:

Zákon bol vypracovaný z dôvodu potreby zabezpečenia odborného, administratívneho a personálneho výkonu kompetencií, za ktorých koordináciu a riadenie v súčasnosti zodpovedá podpredseda vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov. Podľa Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky je vzhľadom na fragmentáciu kompetencií v oblasti výskumu, vývoja a inovácií naprieč viacerými ministerstvami nevyhnutné zabezpečiť silnú koordináciu na úrovni podpredsedu vlády Slovenskej republiky, ako aj zabezpečiť riadenie a koordináciu opatrení na tvorbu a uskutočňovanie talentovej politiky. Taktiež podľa Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky je potrebné zabezpečiť v rámci úradu tohto podpredsedu vlády Slovenskej republiky činnosť útvaru strategických iniciatív európskeho významu, ktorého cieľom bude identifikovať, popri Pláne obnovy a odolnosti Slovenskej republiky, aj ďalšie strategické oblasti so zásadným dopadom na odolnosť Slovenska a s výrazne nadrezortným charakterom.

Zákon predstavuje reálny nástroj na plnenie týchto a ďalších cieľov, ktoré majú byť dosiahnuté prostredníctvom účinných opatrení na posilnenie riadiacich, koordinačných a kontrolných kompetencií tohto podpredsedu vlády Slovenskej republiky vytvorením samostatného Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku.

Zákonom sa zároveň odstráni doterajšia neštandardná a bezprecedentná právna úprava, kedy v rámci Úradu vlády Slovenskej republiky existovala samostatná organizačná zložka „Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo“ so samostatnými kompetenciami, vystupovaním vo vzťahoch navonok, osobitným štatutárnym zástupcom, finančnou a riadiacou nezávislosťou od Úradu vlády Slovenskej republiky.

Zákonom sa tiež upravuje schvaľovanie zahraničných ciest štátnych tajomníkov a vedúcich ostatných ústredných orgánov štátnej správy, ktoré má schvaľovať Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, pričom zahraničné cesty členov vlády bude naďalej schvaľovať vláda.


NOVELA ZÁKONA O FINANČNÝCH NÁSTROJOCH FINANCOVANÝCH Z EURÓPSKYCH ŠTRUKTURÁLNYCH A INVESTIČNÝCH FONDOV

  • Zákon č. 206/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 323/2015 Z. z. o finančných nástrojoch financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. augusta 2024
Anotácia:

Využitie finančných nástrojov financovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a úprava riadiacich, implementačných a kontrolných mechanizmov ich vykonávania; zavedenie flexibilnejšej a rýchlejšej úpravy vracania finančných prostriedkov z finančného nástroja.

Popis:

Účelom zákona je umožniť využitie finančných nástrojov financovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a upraviť riadiace, implementačné a kontrolné mechanizmy ich vykonávania. Výhodou finančných nástrojov v porovnaní s nenávratnými finančnými príspevkami je najmä ich návratný charakter, vďaka ktorému je možné takto alokované finančné prostriedky použiť opakovane, čím sa ich potenciálny účinok znásobuje. Dosahuje sa pákový efekt, ktorý umožňuje zapojenie finančných prostriedkov z ďalších zdrojov. Pri podpore formou návratnej finančnej pomoci nedochádza k faktickému dotovaniu hospodárskych výsledkov daných aktivít, vďaka čomu sú prostriedky využité efektívnejšie a účelnejšie.

Cieľom zákona je súčasne zaviesť flexibilnejšiu a rýchlejšiu úpravu vracania finančných prostriedkov z finančného nástroja, resp. príspevku na finančný nástroj alebo jeho časti v prípade zistenia nezrovnalosti. V prípade vzniku nezrovnalosti bolo v zmysle pôvodného znenia zákona nutné finančné prostriedky vracať celou štruktúrou subjektov zapojených do implementácie finančných nástrojov, čo bolo neflexibilné a časovo náročné. Nová úprava má zaviesť možnosť na každej úrovni implementácie finančných nástrojov vrátiť finančné prostriedky, pri ktorých bola identifikovaná nezrovnalosť, o úroveň vyššie a použiť znova subjektom, ktorý túto nezrovnalosť nespôsobil.


NOVELA ZÁKONNÍKA PRÁCE

  • Zákon č. 178/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. augusta 2024
Anotácia:

Odstránenie nesúladu vnútroštátnych opatrení so smernicou EÚ; úprava ustanovení o zodpovednosti dodávateľa služby za vyplatenie mzdy, ktorá nebola zaplatená zamestnancovi zamestnávateľom, ak ten je priamym subdodávateľom dodávateľa služby a spresnenie podmienok, za ktorých takáto zodpovednosť vzniká alebo nevzniká, rozsah zodpovednosti a oblasti, v ktorej sa takáto zodpovednosť uplatňuje.

Popis:

Cieľom zákona je vyhovieť odôvodnenému stanovisku Európskej komisie zo dňa 26. januára 2023, ktorá namieta nesúlad slovenských vnútroštátnych opatrení s čl. 12 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/67/EÚ z 15. mája 2014 o presadzovaní smernice 96/71/ES o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 1024/2012 o administratívnej spolupráci prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu („nariadenie IMI“).

Zmena spočíva v doplnení a prepracovaní ustanovení o zodpovednosti dodávateľa služby na území Slovenskej republiky za vyplatenie mzdy, ktorá nebola zaplatená zamestnancovi zamestnávateľom, ak ten je priamym subdodávateľom dodávateľa služby a v spresnení podmienok, za ktorých takáto zodpovednosť vzniká alebo nevzniká, rozsahu zodpovednosti a oblasti, v ktorej sa takáto zodpovednosť uplatňuje.

O vyplatenie mzdy musí zamestnanec požiadať dodávateľa služby v lehote šiestich mesiacov odo dňa splatnosti mzdy. Zamestnanec má právo na vyplatenie mzdy od dodávateľa služby len v rozsahu minimálnej mzdy platnej v čase výkonu práce v rámci subdodávateľského vzťahu za každú hodinu výkonu práce.

Zákon zároveň umožní absolventom základných škôl brigádu počas letných prázdnin bez administratívnych prekážok.


ZÁKON O SLOVENSKEJ TELEVÍZII A ROZHLASE

  • Zákon č. 157/2024 Z. z. o Slovenskej televízii a rozhlase a o zmene niektorých zákonov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. júla 2024
Anotácia:

Zmena RTVS na Slovenskú televíziu a rozhlas (STVR).

Popis:

V Programovom vyhlásení vlády sa, okrem iného, uvádza, že verejnoprávne médiá musia zabezpečovať nezávislú a objektívnu žurnalistiku. Zároveň musia podporovať kvalitnú pôvodnú slovenskú televíznu a rozhlasovú tvorbu. Za týmto účelom vláda presadí právny a ekonomický rámec rozdelenia Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) na dve nezávislé verejnoprávne mediálne inštitúcie - Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas. Zákon neprináša formálne rozdelenie týchto dvoch inštitúcií, vytvára však podmienky na ich samostatný rozvoj s ich špecifikami, prináša vyššiu mieru odpolitizovania procesov pri voľbe generálneho riaditeľa inštitúcie, kreovaní rady Slovenskej televízie a rozhlasu (ďalej len „STVR“) a zavádza nový inštitút etickej komisie, ktorá bude poradným orgánom rady. Etická komisia bude dohliadať na dodržiavanie etických noriem novinárskej práce v STVR a zároveň navrhovať príslušné opatrenia s cieľom zabezpečiť dodržiavanie týchto etických noriem.

V zmysle dôvodovej správy zákon rešpektuje, že STVR ako inštitúcia združujúca verejnoprávne médiá, je poskytovateľ mediálnych služieb a je poverený vykonávaním verejnoprávneho poslania podľa vnútroštátneho práva a ktorý na vykonávanie takéhoto poslania dostáva finančné prostriedky z vnútroštátnych verejných zdrojov, konkrétne zo štátneho rozpočtu. Zabezpečuje tiež, aby tvorcovia verejnoprávnych médií boli redakčne a funkčne nezávislí a aby svojmu publiku poskytovali pluralitu informácií a názorov nestranným spôsobom v súlade so svojím poslaním verejnoprávnej služby. Vláda Slovenskej republiky sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala vytvoriť nový legislatívny rámec financovania, organizácie a fungovania verejnoprávnych médií - Slovenskej televízie (STV) a Slovenského rozhlasu (SRO).

Slovenská televízia a rozhlas v zmysle zákona má zaradiť každý deň do vysielania každej televíznej programovej služby a rozhlasovej programovej služby v čase od 23:30 hodiny do 00:30 hodiny štátnu hymnu Slovenskej republiky tak, aby hranie štátnej hymny Slovenskej republiky bolo predelom medzi zložkami programovej služby a nebolo súčasťou mediálnej komerčnej komunikácie a ani nenasledovalo bezprostredne pred ňou alebo po nej.

Zákonom došlo aj k zmene názvu verejnoprávneho vysielateľa. Predošlým názvom tejto inštitúcie sa Slovenská republika odlišovala od väčšiny európskych štátov, ktoré štandardne v názvoch svojich verejnoprávnych inštitúcií uvádzajú adjektívum štátotvorného národa, napr. Česká televize (ČT), Oesterreichisches Rundfunk (ORF), Magyar Televízió (MTV), France Télévisions (France TV ), British Broadcasting Corporation (BBC), Sveriges Televison (SVT), Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF), Hrvatska radiotelevizija (HRT) a pod.

Kontaktný formulár

V prípade, že máte záujem o naše služby alebo o bližšie informácie, môžete nás kontaktovať aj prostredníctvom kontaktného formulára.

 

* Povinné údaje