Legislatívne zmeny a novinky

Výber legislatívnych zmien a noviniek za september 2024

Publikované: Autor: KRION

1.   VYŠLO V ZBIERKE ZÁKONOV


NOVELA ZÁKONA O ŠTÁTNEJ SLUŽBE PRÍSLUŠNÍKOV POLICAJNÉHO ZBORU, SLOVENSKEJ INFORMAČNEJ SLUŽBY, ZBORU VÄZENSKEJ A JUSTIČNEJ STRÁŽE SLOVENSKEJ REPUBLIKY A ŽELEZNIČNEJ POLÍCIE A ZÁKONA O FINANČNEJ SPRÁVE

  • Zákon č. 238/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. októbra 2024, 1. januára 2025
Anotácia:

Stabilizačné a motivačné opatrenia - stabilizačný príspevok, dočasný náborový príspevok, možnosť priznania osobného príplatku príslušníkovi v prípravnej štátnej službe a dočasnej štátnej službe bezprostredne po prijatí, zvýšenie príspevku na bývanie u príslušníkov a u ozbrojených príslušníkov finančnej správy zavedenie tohto príspevku.

Popis:

Cieľom zákona je vytvoriť legislatívny rámec na prijatie bezodkladných opatrení v oblasti odmeňovania a starostlivosti o príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Národného bezpečnostného úradu (ďalej len „príslušník“), ako aj ozbrojených príslušníkov finančnej správy zavedením motivačných a stabilizačných nástrojov, ktoré predpokladajú zvrátenie nepriaznivej personálnej situácie v Policajnom zbore, Zbore väzenskej a justičnej stráže, Slovenskej informačnej službe, Národnom bezpečnostnom úrade a vo finančnej správe (ďalej len „bezpečnostné zložky“) a stabilizáciu obsadenosti ich útvarov v krátkom časovom horizonte.

Možnosť priznania príspevku na bývanie vo vyššej sume ako je tomu v súčasnosti má u príslušníkov plniť úlohu stabilizačného nástroja, a to najmä v regiónoch s vysokými nákladmi na bývanie. Zároveň bude tento príspevok závisieť výlučne od miesta výkonu štátnej služby. U ozbrojených príslušníkov finančnej správy nárok na príspevok na bývanie absentoval, preto sa zavádza obdobne podľa právnej úpravy zákona č. 73/1998 Z. z., pričom má tiež plniť úlohu stabilizačného nástroja.

Ďalším motivačným a stabilizačným prvkom má byť aj možnosť priznania osobného príplatku príslušníkovi v prípravnej štátnej službe a dočasnej štátnej službe bezprostredne po prijatí.

Zákonom sa zavádza jednorazový dočasný stabilizačný príspevok, ktorého účelom je udržanie skúsených príslušníkov a tiež ozbrojených príslušníkov finančnej správy s dvadsať a viac ročnou praxou v služobnom pomere v bezpečnostných zložkách.

Cieľom zavedenia dočasného náborového príspevku je vzbudiť záujem o štátnu službu v bezpečnostných zložkách a tiež snaha o doplnenie personálneho stavu týchto zložiek najmä na funkciách v najnižších platových triedach, ktoré sú systemizované na základných útvaroch bezpečnostných zložiek a tiež na funkciách, na ktoré je potrebné získať kvalifikovaných odborníkov. V tejto súvislosti sa odstraňuje aj zákonná prekážka možnosti priznať osobný príplatok príslušníkovi bezprostredne po prijatí do služobného pomeru ešte pred uplynutím jeho skúšobnej doby.


NOVELA ZÁKONA O OBCHODOVANÍ S EMISNÝMI KVÓTAMI

  • Zákon č. 236/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 27. septembra 2024, 1. októbra 2025, 1. januára 2026
Anotácia:

Transpozícia smernice EÚ, úprava existujúceho systému obchodovania s emisnými kvótami (konkrétne práv a povinností stacionárnych prevádzok), postupné zavedenie nového systému obchodovania s emisnými kvótami pre sektory cestnej dopravy a budov.

Popis:

Hlavným nástrojom na znižovanie emisií skleníkových plynov vo veľkých priemyselných zariadeniach je európsky systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov (ďalej len „EU ETS“). Európska únia a jej členské štáty sa legislatívne zaviazali, že do roku 2030 znížia úroveň emisií skleníkových plynov po odpočítaní ich odstraňovania najmenej o 55 % oproti referenčnému roku 1990, pričom v rámci EU ETS má dôjsť k zníženiu o 62 % v porovnaní s rokom 2005. Zároveň sa EU ETS rozširuje o odvetvie námornej dopravy a zavádza sa nový systém obchodovania s emisnými kvótami pre odvetvie budov, odvetvie cestnej dopravy a ďalšie odvetvia, v ktorom sa má dosiahnuť zníženie emisií o 42 % do roku 2030 v porovnaní s rokom 2005.

Cieľom je prispôsobiť doterajšie nastavenie systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii pre štvrté obchodovateľné obdobie (2021 - 2030), rozšírenie EU ETS a zavedenie nového systému obchodovania pre dosiahnutie celoeurópskeho redukčného cieľa. Zákon upravuje nové základné pojmy, zmeny bezodplatnej alokácie, postupné zrušenie bezodplatnej alokácie v letectve, využitie výnosu z aukcií, platnosť emisných kvót, implementuje nízkouhlíkové mechanizmy a ustanovuje pôsobnosť orgánov štátnej správy. Zákonom sa zavádza nový systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov.


NOVELA NOVELY ZÁKONA O E-GOVERNMENTE

  • Zákon č. 237/224 Z. z., ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. a ktorým sa mení zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 30. septembra 2024, 1. januára 2025
Anotácia:

Posun účinnosti ustanovení o zmenách v zaručenej konverzii zavedených zákonom č. 325/2022 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o e-Governmente.

Popis:

Výhradným a jediným cieľom zákona je posun účinnosti ustanovení o zmenách v zaručenej konverzii zavedených zákonom č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (ďalej len „zákon č. 325/2022 Z. z.“) s účinnosťou od 1. októbra 2024.

Zákonom č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o e-Governmente, boli schválené zmeny v oblasti zaručenej konverzii za účelom zjednodušiť výkon zaručenej konverzie pre osoby, ktoré zaručenú konverziu vykonávajú, a ktorých výsledkom má byť posilnenie dôveryhodnosti výstupov zo zaručenej konverzie. Tieto zmeny si vyžadujú úpravu aktuálneho technického riešenia centrálnej evidencie záznamov o vykonanej zaručenej konverzie, ktorej správcom je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky. Vzhľadom na aktuálny stav implementácie týchto zmien sa posunie účinnosť schválených zmien na 1. októbra 2026. Posunutie účinnosti je potrebné na zabezpečenie postupného a kontinuálneho nábehu všetkých oprávnených osôb na nový systém centrálnej evidencie záznamov o vykonanej zaručenej konverzie.


NOVELA ZÁKONA O SPOTREBNEJ DANI Z TABAKOVÝCH VÝROBKOV

  • Zákon č. 233/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (úplné znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 27. septembra 2024, 1. decembra 2024, 1. februára 2025, 1. januára 2026, 1. februára 2027, 1. februára 2028
Anotácia:

Rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami, ktorými sú náplň do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúško a iný nikotínový výrobok; zavedenie zdaňovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami podľa daňového kalendára v rokoch 2025/2027; zavedenie označovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení a stanovenie lehoty na dopredaj takto neoznačených výrobkov; rozšírenie definície bezdymového tabakového výrobku o žuvací tabak a šnupavý tabak; legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe.

Popis:

Cieľom zákona je:

  • rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami, ktorými sú náplň do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúško a iný nikotínový výrobok
  • zavedenie zdaňovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami podľa daňového kalendára v rokoch 2025/2027,
  • zavedenie označovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení a stanovenie lehoty na dopredaj výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami neoznačenými kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení,
  • sprehľadnenie a kontrola pohybu výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami a bezdymovými tabakovými výrobkami (evidencia obchodníkov – predajcov a distribútorov – platiteľov dane),
  • rozšírenie definície bezdymového tabakového výrobku o žuvací tabak a šnupavý tabak,
  • pokračovanie daňového kalendára pre tabakové výrobky v rokoch 2026/2028 v záujme lepšej predvídateľnosti, istoty a transparentnosti a zároveň aj ustanovenie lehoty na dopredaj jednotlivých tabakových výrobkov a
  • legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe.

Rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami je neharmonizovanou úpravou, ktorá v súčasnosti nespadá pod kontrolu pohybu tovaru v Európskej únii v rámci systému EMCS (Excise Control and Movement System) na daňovom území a území Európskej únie. Spotreba týchto tzv. nových, inovatívnych, výrobkov každým rokom na našom daňovom území narastá, pričom alarmujúcim faktom je, že je tomu tak v čoraz mladších vekových skupinách. Ich narastajúca spotreba znamená, že sa stávajú substitútmi klasických tabakových výrobkov. Z dôvodu ich zatiaľ krátkej existencie na trhu, nie je možné v súčasnosti na základe dostupných dôkazov (medicína založená na dôkazoch) tvrdiť, že ide o výrobky, ktoré sú menej škodlivé, a to najmä pri nízkych vekových kategóriách, pri potencionálnom riziku budúcich verejných výdavkov na zdravotnú starostlivosť spojenú s užívaním týchto produktov. Naopak, ich užívanie nie je často spojené s vedomím potencionálne existujúcich zdravotných rizík v širokej verejnosti. Obaly týchto produktov môžu byť ľahko zameniteľné s produktmi ako napr. žuvačky. Ochutené príchute takýchto výrobkov sú pre podstatnú časť užívateľov atraktívnym a rozhodujúcim faktorom pre ich užívanie.

Daň sa považuje za jeden z najúčinnejších nástrojov kontroly spotreby výrobkov spadajúcich do negatívnych externalít, a to najmä u mladšej populácie. Na výzvy spojené s týmito novými, inovatívnymi produktmi bude určite v krátkom čase reagovať aj Európska únia. Pokiaľ ide o región V4, Poľsko v súčasnosti zdaňuje elektronické cigarety, Maďarsko elektronické cigarety a nikotínové vrecúška a Česko zdaňuje elektronické cigarety, nikotínové vrecúška, iné nikotínové výrobky, žuvací tabak a šnupavý tabak. Vzrastajúca spotreba takýchto výrobkov bez účinnej kontroly znamená aj vyššie riziko daňových únikov.

Na základe údajov z eKasy za obdobie mesiacov január 2022 až december 2023 spotreba týchto výrobkov v roku 2023 výrazne vzrástla. Predaj e-cigariet medziročne vzrástol o 200 % a nárast predaja nikotínových vrecúšok zodpovedá navýšeniu o 57 %. Keďže v súčasnosti neexistuje ucelený rámec kontroly ich predaja na daňovom území a časť produktov môže byť nelegálna, resp. zdraviu závadná, je nutné zaviesť systém evidencií na obchodovanie s predmetnými tovarmi, vrátane kontroly ich distribúcie na daňovom území a predaja na diaľku. Výkon kontroly nad výrobkami súvisiacimi s tabakovými výrobkami sa zverí colným úradom. Sprísnenie kontroly predaja, zavedenie zdaňovania týchto produktov a ich označovanie kontrolnou známkou bolo požadované aj zo strany podnikateľskej verejnosti podnikajúcej v tejto oblasti v rámci konzultácii ako súčasti legislatívneho procesu.

Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a zadlženie Slovenska je zákon súčasťou konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.


VÝŠKA ŠTÁTNEJ PRÉMIE NA STAVEBNÉ SPORENIE NA ROK 2025

  • Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 230/2024 Z. z. o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2025 (úplné znenie opatrenia nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:

Výška štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2025 - 10 % z ročného vkladu, najviac v sume 70 eur.

Popis:

Podľa § 10 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) sa štátna prémia určuje percentuálnym podielom z ročného vkladu na základe výpočtu podľa vzorca uvedeného v prílohe zákona so zaokrúhlením na 0,5 %, a to minimálne 2,5 % z ročného vkladu a maximálne 15 % z ročného vkladu, najviac v sume 70 eur na príslušný kalendárny rok.

Podľa oznámenia Burzy cenných papierov v Bratislave, a.s., že s účinnosťou od 1.6.2018 bol pozastavený výpočet indexu SDXGroup, boli pre výpočet referenčnej sadzby pre rok 2025 použité overené údaje o fixingu úrokových sadzieb na medzibankovom trhu depozít (12-mesačný EURIBOR). Na základe výsledku tohto výpočtu sa s prihliadnutím na ustanovenie § 10 ods. 3 zákona určuje výška štátnej prémie na rok 2025, ktorá sa uverejní opatrením.

Po dosadení referenčnej sadzby do vzorca je percentuálna výška štátnej prémie vypočítaná na 10,1997 %. Po zaokrúhlení na 0,5 % podľa ustanovenia § 10 ods. 3 zákona sa upravila na výsledných 10 %. Vypočítaná percentuálna výška štátnej prémie z ročného vkladu sa nachádza v intervale ustanovenom zákonom, a to od 2,5% do 15% z ročného vkladu.

Štátna prémia na rok 2025 sa podľa § 10 ods. 3 zákona určuje vo výške 10 % z ročného vkladu, najviac v sume 70 eur. Stavebný sporiteľ tak bude musieť pre získanie tejto prémie vložiť na svoj účet stavebného sporenia 700 eur. V roku 2025 bude teda pre získanie maximálnej možnej štátnej prémie stačiť nižší vklad ako v roku 2024, kedy bolo nutné vložiť 1000 eur pri výške štátnej prémie 7%.


2.   SCHVÁLENÉ ZÁKONY


NOVELA ZÁKONA O PRÍSPEVKU NA POHREB

  • Zákon z 17. septembra 2024, ktorým sa mení zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších predpisov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:

Zvýšenie príspevku na pohreb zo sumy 79,67 eura na 200 eur.

Popis:

Cieľom zákona je zohľadniť súčasné ekonomické podmienky a zabezpečiť dostatočnú finančnú podporu pre pozostalých. Od poslednej úpravy výšky príspevku na pohreb v roku 2007 došlo k výraznému nárastu životných nákladov, vrátane cien pohrebných služieb, čo spôsobilo, že aktuálna suma príspevku je nedostatočná na pokrytie nákladov spojených s pohrebom.

Nová úprava zákona zvyšuje príspevok na pohreb zo sumy 79,67 eura na 200 eur, čím reflektuje infláciu a zmeny cien pohrebných služieb za posledných 17 rokov. Zvýšenie príspevku je nevyhnutné na zmiernenie finančného zaťaženia rodín v období straty blízkej osoby. Zvýšenie príspevku by malo prispieť k sociálnej spravodlivosti a mal by poskytnúť lepšiu podporu pre ekonomicky zraniteľné skupiny obyvateľstva. Keďže finančné zabezpečenie pohrebu je jednou zo základných sociálnych potrieb, je preto potrebné, aby štát v tomto smere poskytoval adekvátnu pomoc. Zvýšenie príspevku môže zlepšiť sociálnu stabilitu tým, že poskytne rodinám lepšiu finančnú podporu v náročnom období smútku.


ZÁKON O NIEKTORÝCH POVINNOSTIACH A OPRÁVNENIACH V OBLASTI KRYPTOAKTÍV

  • Zákon z 11. septembra 2024 o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. novembra 2024, 30. decembra 2024, 1. januára 2025
Anotácia:

Implementácia nariadenia EÚ o trhoch s kryptoaktívami.

Popis:

Zákon je v prvom rade implementáciou niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1114 z 31. mája 2023 o trhoch s kryptoaktívami a o zmene nariadení (EÚ) č. 1093/2010 a (EÚ) č. 1095/2010 a smerníc 2013/36/EÚ a (EÚ) 2019/1937 (ďalej len „nariadenie MiCA“). Nariadenie MiCA je prvým európskym komplexným harmonizovaným rámcom pre trhy s kryptoaktívami, ktorým sa upravuje ponúkanie kryptoaktív verejnosti, stanovujú sa osobitné pravidlá pre kryptoaktíva a súvisiace služby a činnosti.

Poskytovatelia služieb súvisiacich s kryptoaktívami budú po novom licencovanými subjektami. Verejná ponuka kryptoaktív a ich prijatie na obchodovanie na obchodnej platforme nie sú v súčasnosti v slovenskom právnom poriadku špeciálne regulované. Takisto aj poskytovanie služieb súvisiacich s kryptoaktívami je regulované len veľmi okrajovo.

Momentálne je poskytovanie služieb zmenárne virtuálnej meny a poskytovanie služieb peňaženky virtuálnej meny viazanou živnosťou podľa prílohy č. 2 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov. Osoby poskytujúce tieto služby sú potom povinnými osobami podľa § 5 ods. 1 písm. o) a p) zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Hoci nariadenie MiCA bude priamo účinné, zákon obsahuje niektoré ustanovenia, ktoré sú nevyhnutné k harmonizácii slovenského právneho poriadku s týmto nariadením. Je napríklad potrebné ustanoviť orgán dohľadu, ktorý bude dohliadať na dodržiavanie ustanovených povinností podľa nariadenia MiCA. Týmto príslušným orgánom s potrebnými právomocami je Národná banka Slovenska, ktorá bude v súlade s nariadením MiCA oprávnená udeľovať povolenie verejne ponúkať tokeny naviazané na aktíva a žiadať o ich prijatie na obchodovanie, udeľovať povolenie poskytovateľom služieb kryptoaktív. Národná banka Slovenska bude tiež oprávnená udeľovať sankcie za porušenie povinností vyplývajúcich z nariadenia MiCA.

Cieľom niektorých ďalších ustanovení zákona týkajúcich sa napríklad rezervy aktív vydavateľov tokenov naviazaných na aktíva alebo tokenov elektronických peňazí je hladká aplikácia nariadenia MiCA v Slovenskej republike. Súčasťou zákona sú aj novely ďalších zákonov súvisiace s implementáciou nariadenia MiCA, ďalej úpravy súvisiace so spresnením transpozície smerníc v oblasti bankovníctva a platobných služieb, ako aj legislatívne úpravy spočívajúce v spresnení niektorých platných ustanovení s cieľom reagovať na poznatky a skúsenosti z aplikačnej praxe.


ZÁKON O DANI ZO SLADENÝCH NEALKOHOLICKÝCH NÁPOJOV

  • Zákon z 11. septembra 2024 o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. januára 2025
Anotácia:

Zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami.

Popis:

Cieľom zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktorej budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmikoľvek inými sladidlami. Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, v tomto prípade sladených nealkoholických nápojov. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).

Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a enormné zadlženie Slovenska je zákon súčasťou súboru konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky. Daň zo sladených nealkoholických nápojov má charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju v zásade vyberať a platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty uskutočňujúce prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, ktoré ju vyberú v cene sladeného nealkoholického nápoja. Zdaňuje sa prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých podnikateľských subjektov.

Zákon vymedzuje základné náležitosti obdobne ako iné zákony upravujúce nepriame dane t. j. predmet dane, platiteľa dane, základ dane, sadzby dane, vznik daňovej povinnosti. V súvislosti s článkom I sa v čl. II dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a v čl. III sa upravuje Daňový poriadok, nakoľko na správu tejto dane sa použije Daňový poriadok.


NOVELA OBČIANSKEHO ZÁKONNÍKA

  • Zákon z 17. septembra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (schválené znenie zákona nájdete TU)
  • Účinnosť: 1. novembra 2024
Anotácia:

Zosúladenie vnútroštátnej právnej úpravy s právnymi normami EÚ, najmä so smernicou o nekalých podmienkach v spotrebiteľských zmluvách.

Popis:

Cieľom zákona je zosúladiť platnú právnu úpravu v Občianskom zákonníku so závermi vyslovenými Súdnym dvorom Európskej únie v rozsudku č. C 598/21 vo veci SP, CI verzus Všeobecná úverová banka a. s., ktoré poukázali na nesúlad vnútroštátnej právnej úpravy s právnymi normami Európskej únie, najmä so smernicou Rady 93/13/EHS z 5. apríla 1993 o nekalých podmienkach v spotrebiteľských zmluvách.

V tejto súvislosti Súdny dvor uviedol, že súčasná právna úprava nezohľadňuje proporcionalitu možnosti priznanej predajcovi/dodávateľovi uplatniť právo, ktoré mu vyplýva z klauzuly o predčasnej splatnosti obsiahnutej v zmluve o úvere, s ohľadom na kritériá súvisiace najmä so závažnosťou nesplnenia zmluvných povinností zo strany spotrebiteľa, ako je výška splátok, ktoré neboli splatené vo vzťahu k celkovej výške úveru a dĺžke trvania zmluvy, ako aj s možnosťou, že uplatnenie uvedenej klauzuly povedie k tomu, že predajca/dodávateľ môže pristúpiť k vymáhaniu súm dlžných na základe tejto klauzuly predajom rodinného obydlia spotrebiteľa v mimosúdnom konaní.

Na základe uvedeného boli schválené nové pravidlá, pokiaľ ide o plnenie zo spotrebiteľskej zmluvy, ktoré sa má vykonať v splátkach, vrátane spotrebiteľskej zmluvy, ak je plnenie zabezpečené záložným právom k nehnuteľnosti. Nová právna úprava upravuje „možnosť“ dodávateľa požadovať úhradu celého plnenia, resp. celej dlžnej sumy za zákonom ustanovených podmienok, ktoré zohľadňujú nielen počet omeškaných splátok, ale aj ich celkovú „omeškanú“ výšku vo vzťahu k celkovej výške plnenia, na ktoré je spotrebiteľ podľa spotrebiteľskej zmluvy povinný, a vo vzťahu k dĺžke trvania spotrebiteľskej zmluvy. Nové znenie ponecháva na uvážení dodávateľa, či a kedy toto právo uplatní (právo však môže uplatniť len počas obdobia, kedy sú splnené podmienky na tzv. zosplatnenie). Dodávateľ je povinný pred uplatnením práva na tzv. zosplatnenie plnenia vyzvať spotrebiteľa na vrátenie celého plnenia a súčasne mu určiť lehotu na vrátenie plnenia, ktorá nesmie byť kratšia ako 15 dní. Až po uplynutí tejto dodatočnej lehoty sa stáva celé plnenie zo spotrebiteľskej zmluvy splatným.

Predmetná právna úprava upravuje aj vzťah k otázke premlčania a rovnako tak aj vzťah úpravy k pravidlám obsiahnutým v § 565 Občianskeho zákonníka. Je potrebné uviesť, že právna úprava nevylučuje inú úpravu zmluvných podmienok. Inšpiráciou právnej úpravy je nemecká právna úprava. Súčasne sa upravia aj prechodné ustanovenia vo vzťahu k právnym vzťahom vzniknutým pred nadobudnutím účinnosti novej právnej úpravy tak, aby bola zabezpečená právna istota aj v existujúcich právnych vzťahoch.

Kontaktný formulár

V prípade, že máte záujem o naše služby alebo o bližšie informácie, môžete nás kontaktovať aj prostredníctvom kontaktného formulára.

 

* Povinné údaje